Kantate 2004,

KLB-KMD Tukums

Jūs nepaliksit vieni

  Jņ. 16, 5-15

5 Bet tagad Es aizeimu pie Tā, kas Mani sūtījis, un neviens jūsu starpā Man nejautā: kurp Tu ej 
6 Bet, klausoties Manos vārdos, jūsu sirds ir pilna skumju 
7 Tomēr Es jums saku patiesību: tas jums par labu, ka Es aizeimu. Jo, ja Es neaizietu, Aizstāvis nenāktu pie jums. Bet aizgājis Es to sūtīšu pie jums 
8 Un Viņš nāks un liks pasaulei izprast grēku, taisnību un tiesu 
9 Grēku - jo tie netic Man 
10 Taisnību - jo Es aizeimu pie Tēva, un jūs Mani vairs neredzēsit 
11 Tiesu - jo šīs pasaules valdnieks ir dabūjis savu spriedumu 
12 Vēl daudz kas Man jums sakāms, bet jūs to tagad vēl nespējat nest 
13 Bet, kad nāks Viņš, Patiesības Gars, Tas jūs vadīs visā patiesībā; jo Viņš nerunās no Sevis paša, bet runās to, ko dzirdēs, un darīs jums zināmas nākamās lietas 
14 Tas Mani cels godā, jo Viņš ņems no tā, kas ir Mans, un jums to darīs zināmu 
15 Viss, kas Tēvam pieder, pieder Man; tāpēc Es jums sacīju, ka Viņš ņems no tā, kas ir Mans, un jums to darīs zināmu
 

 

Mēs vēl aizvien savos Evaņģēlija teksta lasījumos kavējamies augšistabā, kur Jēzus pēc Sv. Vakarēdiena iestādīšanas atvadās no saviem mācekļiem. Mūsu Kunga atvadu runa ir pilna mierinājuma un iedrošinājuma. Nebeidzama prieka avots ir šajā mierinājumā. Viņš aiziet pie Tā, kas Viņu sūtīja, tomēr mēs neesam atstāti vieni – Viņš apsola atstāt mums Svēto Garu, kas mūs mierinās, vadīs visā patiesībā un aizstāvēs. Šis ir pats brīnišķīgākais sprediķis, kādu Jēzus teicis savā zemes gaitu laikā, tā vārdi nav tikai Jēzus privāti teikti, bet ir paša Dieva atklāsme.

 

 "Jūsu sirdis lai neizbīstas! Ticiet Dievam un ticiet Man! Mana Tēva namā ir daudz mājokļu. Ja tas tā nebūtu, vai Es jums tad būtu teicis: Es noeimu jums vietu sataisīt? Un, kad Es būšu nogājis un jums vietu sataisījis, tad Es nākšu atkal un ņemšu jūs pie Sevis, lai tur, kur Es esmu, būtu arī jūs.

 

Kristus Augšāmcelšanās, Debesīs braukšana un Svētā Gara došana ir vēsturiski fakti. Visas šīs lietas ir piepildījušās, mūsu pestīšana ir piepildījusies pēc Dieva prāta - mums atliek tikai to saņemt un paļāvībā uz sava Kunga vārdiem gaidīt. Un tas padara šo prieku pilnīgu – pilnīgu jau šodien. Šodien ir pestīšanas diena.

 

Redziet, nāk stunda un ir jau klāt, kad jūs izklīdīsit katrs savā vietā un Mani atstāsit vienu. Bet Es neesmu viens, jo Tēvs ir pie Manis. To visu Es esmu runājis uz jums, lai jums miers būtu Manī. Pasaulē jums ir bēdas; bet turiet drošu prātu, Es pasauli esmu uzvarējis!"

 

Šajā evaņģēlija tekstā mēs redzam Jēzus pasludinājumu, ka Viņš tagad aiziet prom. Mācekļi ir klusi, viņu sirdis šinī brīdī ir pilnas līdz malām. Taču Jēzus sludināšana nav rožainu bilžu mālēšana ar nolūku vairot savu sekotāju pulku, bet patiesība; tā māca to vienīgo ceļu, kāda cilvēkam ir sasniedzama – glābšana un mūžīgā dzīve kopā ar Dievu. Mācekļi no tā vēl daudz ko nesaprot, bet tas, ko viņi saprot, piepilda viņu sirdis ar smagām domām līdz pašām malām.

 

Kamēr Jēzus bija viņu vidū, viss neticīgās pasaules un jūdu teokrātu naids nāca pār Viņu. Kad Viņš aizies, jūdu fanātisms vērsīsies pret mācekļiem: vajāšanas, naids, nāves sodi. Atliek tikai atcerēties, kā Zauls vajāja draudzes un Stefana mocekļa nāvi... Mācekļi apjēdz, ko nozīmē, ka tagad viņiem būs jāpaliek vieniem uz kādu laiku. No sarūgtinājuma viņi vairs nevar parunāt. Tā nu šī Jēzus sludināta patiesība pavēsta, ka tā vispirms nesīs ciešanas tiem, kas to apliecinās. Taču mācekļi vēl nespēj saprast, ka tikai Jēzum aizejot pie Tēva, tas ir, mirstot pie krusta par pasaules grēku, ceļoties augšā un uzkāpjot Debesīs, Viņš var būt mūsu Pestītājs. Un tikai tad Viņš var mums sūtīt Svēto Garu – mierinātāju un patiesības Garu. Tikai šajā Garā mācekļu sirdīs varēs rasties patiesa ticība un skaidrība par Dieva pestīšanas darbu, kas tiek piepildīts Jēzū Kristū.

 

Tad, kad Viņš, Svētais Gars, nāks, tam būs divējāds uzdevums: pirmkārt Viņš nodos liecību pasaulei un otrkārt – mācekļiem, un tas viņus apgaismos patiesībā, proti, darīs viņus par Evaņģēlija vēsts nesējiem, liks viņiem gan atcerēties visu, gan visbeidzot arī pareizi saprast. Tā taps Jaunās Derības teksti – Dieva vārds un mācība, kuras apliecināšana ir klints, uz kā stāv Kristus draudze un elles vārtiem to nebūs uzvarēt.

 

Arī pārējā pasaule nav pamesta. Tai tiks pasludināta trejāda liecība:

(1) izskaidrots, kas ir grēks. Kopš bezgrēcīgais Jēzus Kristus ir uzņēmies uz sevis pasaules grēku un aiznesis to pie krusta staba, brīvprātīgi upurēdams par to pats sevi, vienīgais grēks, kas tagad nošķir cilvēkus no Dieva valstības, ir neticība;

(2) taisnība, ko pasaule uzzinās šajā pasludinājumā, ir ne tikai tā, ka Jēzus aiziedams pie Tēva caur savu augšāmcelšanos no nāves, nodemonstrēja neticīgajai pasaulei, kas Viņš patiesībā ir, bet arī tā, ka Viņš mums ir sagādājis to taisnību Dieva priekšā, kuras nav mums pašiem;

(3) pasaule uzzinās šajā pasludinājumā arī to, kas ir tiesa. Proti, ka sātans, kas pēc Ādama grēkā krišanas ir uzkundzējies visai pasaulei un tur to zem savas jūga, ir piedzīvojis pilnīgu sakāvi. Čūskas galva ir sadragāta pie Jēzus Kristus krusta. Ienaidnieka liktenis ir izlemts – viņš tiek pazudināts mūžīgā nāvē ellē kopā ar visiem saviem kalpiem, Evaņģēlija pretiniekiem un neticīgo pasauli.

 

 Izrādās, ka Dieva Gars – šis ticīgo aizstāvis, strādā ne tikai ar saviem klientiem – ticīgajiem. Tas Dieva vārda pasludinājumā vēršas pie pasaules – pie šiem ateistiem un mēģina pārliecināt to, ka viņi dzīvo grēkā un ka grēka galvenā rezidence ir neticība. Pārliecināt viņus, ka viņu pašu taisnība īstenībā nekam neder Tiesneša priekšā.

 

Vai ateistus vispār kāds var pārliecināt? Var, un Dieva Gars to ir darījis un turpina darīt - liekot iepriekš neticīgajiem mainīties un sākt ticēt uz Jēzu Kristu – kas ir viņu vienīgā taisnība, vienīgais glābiņš pastarās tiesas dienā. Lūk, ko dara Dieva jeb Patiesības Gars neticīgajā pasaulē. Bet tas nenozīmē, ka visi tiek pārliecināti. Patiesība ir pasludināta skaidri, tā ir darīta zināma tā, ka neviens vairs nevarēs aizbildināties. Dievs grib glābt visus cilvēkus un ar sava Evaņģēlija balsi piedāvā to visiem. Tas, ka tik daudzi to nepieņem un līdz ar to paši sevi nolemj pazudināšanai, ir viņu pašu brīva izvēle. Īsāk: tā nav Dieva vaina, bet cilvēka paša. Dievs nav liekuļojis ar savu vārdu, teikdams, ka Viņa griba ir glābt visus cilvēkus. Tam Viņš izstrādājis un sūtījis pasaulē plānu jeb Evaņģēliju: atgriezieties no grēkiem un ticiet uz Jēzu Kristu! Te ir šis Dieva paša sagatavotais glābšanās ceļš. Viņš saka: Es jūs pieņemšu atpakaļ žēlastībā, un Dieva vārds ir patiess un paliek tāds mūžīgi.

Lai cilvēki varētu nāktu pie šīs glābjošās ticības, viņiem tiek dāvināts Svētais Gars. Tā saņemšanai Dievs ir iedibinājis žēlastības līdzekļus: atstājis savu Vārdu, un Sakramentu, kas tiek pārvaldīta draudzē. Draudzei ir dots arī misijas uzdevums: iet pa visu pasauli, sludināt, mācīt un aicināt cilvēkus. Ja cilvēki paši atgrūž tādā Dieva žēlastībā piedāvāto Svēto Garu, viņi paši sevi nolemj pazudināšanai.

 

Bet dāvātais Svētais Gars paveic galveno darbu pie ticīgajiem draudzē – tas uztur jūsu ticību. Arī jūs, palikdami vieni paši, ilgi nespētu pastāvēt ticībā. Pasaules rūpes to nomāktu – karjera, darīšanas, ciemiņi, lauku darbi etc. Un cilvēks pārstāj nākt uz draudzi... Skat, pēc kāda laika arī ticības atziņa, kurā viņš tik droši stāvējis, sāk izplēnēt. Pēc kāda laika draudzē dalītie žēlastības līdzekļi un nemitīgā atjaunošanās ticībā arī vairs nav vajadzīga. Sātans tad nu ir pievīlis šo cilvēku, atņēmis tam ticību un ievilcis vēl vienu dvēseli līdzi tajā pazudināšanā, kura ir lemta viņam.

 

Ticīgie atšķiras no ateistiem ar to, ka viņi ļauj Svētajam Garam darboties sevī, vadīt viņus visā patiesībā. Tas notiek, klausoties un mācoties izprast Dieva vārdu, saņemot Altāra sakramentu, pateicoties Dievam lūgšanās, slavējot saņemto Dieva žēlastību ar dziesmām. Kad pārtrūkst šī draudzē nodrošinātā cilvēka saikne ar Dievu, ticīgais ir miris un vecais ateists ir atgriezies atpakaļ viņā. Tā ir patiesība – ticība nāk no ārienes, tās nav mūsos pašos. “Katra pilnīga dāvana nāk no Gaismas Tēva” – tātad tā nav nekas cits, kā tikai žēlastība no Dieva, ne no mums, kā šodien to dzirdējām vēstules lasījumā. No tevis paša, no tavas sirds spēj rasties tikai ateists – neticīgais, kuram lemta pazušana, un, ja tu zaudē savu Advokātu, tu esi pazudis, bez Viņa jūs nekā nespējat darīt.

 

Evaņģēliski luteriskā baznīcā mēs ticam, mācam un apliecinām, ka Svēto Garu mēs saņemam Dieva kalpošanā mums (dievkalpojumā) tikai ar sludināto vārdu un izdalīto sakramentu. Tas būtu pagalam aplami, ja mēs iedomātos, ka mūsu ticības dzīvi uztur mūsu pašu sirds un tāpēc mēs varam šīs dāvanas saņemt neregulāri – pēc pašu patikas. Tad mēs patiesībā līdzinātos neticīgajai pasaulei, šiem ateistiem, kas ir pārliecināti, ka var pastāvēt Dieva priekšā paši ar savu taisnību.

 

Tā nu mēs varam priecāties, gavilēt un dziedāt, jo mēs neesam atstāti kā bāreņi – mums ir Aizstāvis, kas mūs mierina un stiprina. Svētais Gars mums dod ticību, ka tikai ticība Kristum mūs glābs, ka ar Kristus taisnību mēs varēsim pastāvēt Tiesas dienā, ka Kristu ir sūtījis Viņa Tēvs Dievs, un ka Viņā mēs atkal esam Dieva bērni.

 

Ar saviem vārdiem Kristus ir savas draudzes vidū un nāk pie mums arī tagad savā vārdā un Altāra Sakramentā. “Patiesi, Es jums saku: kas manus vārdus dzird un tic tam, kas Mani sūtījis, tam ir mūžīgā dzīvība un tas nenāk tiesā, bet no nāves ir iegājis dzīvībā”. Kaut arī mēs šinī pasaulē dzīvojam grēka un nāves ielenkumā, mēs esam atdzimuši mūžīgajai dzīvībai! Izrauties no nāves un ieiet dzīvībā ir pats svarīgākais šīs dzīves uzdevums, un pats brīnišķīgākais ir tas, ka Dievs Kristū mums ir sataisījis brīnišķīgu un žēlastības pilnu atgriešanās ceļu. Āmen.

 

Uz sprediķu tēmām