Patiesība jūs darīs brīvus Judica 2004
Jņ 8, 46-59 46
Kurš no jums Man var uzrādīt kādu grēku? Bet, ja Es runāju patiesību, kāpēc jūs
neticat Man? 47
Kas no Dieva ir, dzird Dieva vārdus. Tāpēc jūs nedzirdat, ka neesat no Dieva."
48
Jūdi Viņam atbildēja: "Vai mēs pareizi nesakām, ka Tu esi samarietis un ka Tevī
ir velns?" 49
Jēzus atbildēja: "Manī nav velna, bet Es dodu godu Savam Tēvam, jūs turpretim
laupāt Man godu. 50
Bet Es nemeklēju Savu godu; ir Viens, kas meklē un spriež tiesu. 51
Patiesi, patiesi Es jums saku: ja kas Manus vārdus turēs, tas nāves neredzēs
nemūžam!" 52
Tad jūdi Viņam sacīja: "Nu mēs zinām, ka Tevī ir velns. Ābrahāms ir miris un
pravieši, un Tu saki: kas Manus vārdus turēs, nebaudīs nāves nemūžam! 53
Vai Tu esi lielāks nekā mūsu tēvs Ābrahāms, kas ir miris, tāpat kā pravieši ir
miruši? Par ko Tu Sevi dari?" 54
Jēzus atbildēja: "Ja Es pats Sevi ceļu godā, Mans gods nav nekas. Bet Tas, kas
Mani ceļ godā, ir Mans Tēvs, ko jūs saucat par savu Dievu. 55
Jūs viņu nepazīstat, bet Es Viņu pazīstu. Ja Es sacītu, ka nepazīstu Viņu, Es
būtu melis līdzīgs jums. Bet Es Viņu pazīstu un turu Viņa vārdus. 56
Jūsu tēvs Ābrahāms kļuva līksms, noprazdams, ka redzēs Manu dienu, un viņš to
redzēja un priecājās par to." 57
Tad jūdi Viņam sacīja: "Tev vēl nav piecdesmit gadu, un Tu būtu Ābrahāmu
redzējis?" 58
Jēzus atbildēja viņiem: "Patiesi, patiesi Es jums saku: pirms Ābrahāms tapa,
esmu Es." 59
Tad viņi pacēla akmeņus, lai mestu tos uz Viņu. Bet Jēzus paslēpās un izgāja no
Tempļa ārā.
Pagājušā reizē mēs redzējām, ka daudz ir tādu cilvēku, kas
ir labvēlīgi Jēzum un grib Viņu padarīt par savu politisko un reliģisko vadoni.
Šajā tekstā mēs sastopamies ar cilvēkiem, kas ir naidīgi un agresīvi noskaņoti
un grib Jēzu nolinčot. Abos gadījumos secinājums ir vienādi smags: Jēzus nav tas
Mesija, ko vēlās cilvēki nedz labvēlīgi noskaņotie, nedz arī naidīgie (šinī
gadījumā jūdi).Tomēr šis Jēzus ir no mūžīgā un visuvarenā Dieva sūtīts šurp
šajā pasaulē un laikā, lai sludinātu patiesības vārdu: Dieva žēlastības pilno
aicinājumu atgriezties no grēkiem un tikt izglābtiem no mūžīgās nāves, lai
mantotu mūžīgu dzīvi, svētlaimīgu un brīvu esamību kopā ar Dievu. Tiem, kas pie
šā Jēzus sludinātā vārda turas, tam seko un to apliecina par spīti visām jūdu
apsūdzībām, meliem un neticīgās pasaules nievām, ir drošs apsolījums no Dieva
mēs tiksim izglābti pēdējā tiesā un dzīvosim mūžīgi. Tādas prieka vēsts dēļ mēs
arī nākam kopā draudzē pielūdzam un pateicamies, slavējam un priecājamies,
baudīdami, cik Tas Kungs ir labs!
Šis teksts mūs it kā ieved karsta strīda paša viducī.
Gaisotne tajā ir agresīva. Jēzus sludina, atklādams tempļa iekšpagalmā
sapulcētajiem savu misiju: Es esmu pasaules gaisma, Es esmu no iesākuma Es
esmu no sava Tēva, no Dieva, kas ir patiesīgs un tālab Manis sludinātie vārdi ir
patiesība. Ja jūs uzklausāt Manu mācību un pieņemat to, tad jūs atzīsit
patiesību un patiesība jūs darīs brīvus, tas ir, atpestīs jūs no grēka, velna un
nāves varas un darīs par Dieva bērniem mūžīgi. Visi šie vārdi jūdiem nebūt nav
kas jauns un nesaprotams, bet gan apliecina to Rakstu patiesību, kuri balsta
viņu reliģiju. Šķiet, ka jūdiem vajadzētu uzgavilēt priekā un pateicībā, bet
viņi izturas tieši pretēji savās sirdīs viņi kaļ plānus, kā novākt Jēzu. Jūdi
uzskata sevi par Ābrahāma pēctečiem. Fiziski tā tas ir, taču ne garīgi. Jo
Ābrahams paklausīja Dieva vārdiem un ticēja tiem, kamēr viņa pēcteči tos noraida
un rīko sazvērestības pret pašu Dieva svaidīto. Kā bērni tad viņi ir? Kas ir
viņu garīgais tēvs? Jēzus viņiem norāda: ja tāda ir jūsu reakcija, tad skaidrs,
ka jūs esat no velna (no sātana) viņš ir visu to garīgais tēvs, kas Dievu
vārdu zinādami un saņemdami, pretojas tam un meklē, kā to apklusināt pavisam.
Jēzus Tēvs ir visuvarenais Dievs, bet farizeju velns. Dievs un velns ir
spilgtā pretstatā viens otram. Tādā pat pretstatā ir Dieva darbi un velna darbi.
Visi Dieva darbi ir patiesība žēlastība un vēlreiz žēlastība, bet velna darbi
ir meli tie meklē pievilt, iznīcināt un nokaut, tie kāro slepkavību. Lūk, to
apliecina Jēzus, un tas nokaitē šo situāciju. Farizeji apsūdz Jēzu, ka Viņš ir
dēmonu apsēsts un tādā veidā viņi zaimo Dievu. Mūsu Kungs Kristus arī pret šiem
meliem pauž skaidru savas misijas apliecību.
Mēs, kristieši, arī esam aicināti būt par patiesības
apliecinātājiem. Par mums saka tie ir konfesionālie, tas nozīmē, tie,
kas apliecina. Faktiski visiem kristiešiem vajadzētu būt konfesionāliem,
proti, ticības patiesību apliecinošiem, Kristus skaidro Evaņģēliju apliecinošiem
visu reliģiski politisko melu priekšā, par spīti visiem reliģisko funkcionāru
slepkavnieciskām sazvērestībām, par spīti visas pasaules neticībai un nievām.
Tur, kur tiek apliecināts patiesības vārds Jēzus Kristus un Viņa mācība, iet
karsti un dažkārt nākas dzirdēt par sevi līdzīgas lietas, kā Kristus dzird no
farizejiem un citiem naidīgajiem jūdiem konfesionālie ir apsēstie, viņu
mācības patiesība ir apsēstība, viņi ir samarieši jeb tādi, kas apstrīd mūsu
tiesības saukties par vienīgo pestīšanas iestādi. Tiem, kas apliecina patiesību,
tātad, allaž ir jārēķinās, ka sinedrijā, tas nozīmē, reliģiski politiskās
pārvaldes koridoros, allaž tiks kalti plāni, kā dabūt tos konfesionālos
pie malas. Tam nevajadzētu mūs mulsināt vai baidīt. Mums tad ir jāatveras pie
vārda, jā, arī pie šodienas teksta, kurā mēs redzam, ka Dievs saviem ļaudīm
šādās smagu apsūdzību reizēs dāvā fantastisku spēku un
mierinājumu:
Jēzus atbild saviem apsūdzētājiem (49.p.): Es neesmu
no velna, bet Es dodu godu savam Tēvam, jūs turpretī laupāt man godu. Tā
ir mierīga un Dieva klātieni apzinoša atbilde. Tajā mēs redzam, kā Kristus
skaidri pretnostata sevi farizejiem, saviem apsūdzētājiem, kā ir nošķirta jeb
pretnostatīta patiesība no meliem, Dieva bērni no ļaunā pretinieka velna
bērniem, ticība no neticības. Tas ir allaž jāzina arī mums: ja mēs apliecinām
sava Dieva godu teicam viņa vārdu vai iestājamies par Viņa mācību un tāpēc mūs
kāds nolād vai zaimo, tad ir jāzina, ka tie, kas to dara, patiesībā nevēršas
pret jums, bet pret Dievu, laupa godu pašam Dievam. Dievu zaimo dēmona
apsēstībā, viņa varā nonākušie. Un tā nu mēs varam spriest paši, kam tad šeit
patiesībā ir dēmons jeb kurš tad ir no velna. Skaidrs, ka tie ir uz savu
pašizdomāto reliģiju lepnie jūdu bauslības mācītāji. Dievs nav viņu tēvs, bet to
tēvs, kas teic Viņa godu, apliecina Viņa vārdu (mācības) patiesību mūsu Tēvs
Debesīs. Mēs katrs ikviens draudzes loceklis un visi piederam Viņa Dēlam, bet
caur Kristu Dievs ir arī mūsu Tēvs un Viņš mūs ir pieņēmis atpakaļ par saviem
bērniem.
50.p. Jēzus teic: ... ir Viens, kas meklē un spriež
tiesu. Tas ir ļoti skaidri pateikts jūdu Rakstu mācītājiem nav īpaši
jāuzsver, kas ir šis Viens, kas visu redz un dzird arī šo situāciju, un kurš
tad spriedīs taisnu tiesu katram pēc tā, ko katrs ir darījis, ko apliecinājis
patiesību vai melus; vai ir godājis Dievu kā savu Tēvu, vai ir zaimojis to,
saukdamies gan par Ābrahama bērnu (tas ir, ticīgo), bet par Dieva vārdu mācību
nav licies ne zinis, taisni otrādi apsmējis un visādi zākājis konfesionālos
par to, ka tie grib skaidri apliecināt Evaņģēlija patiesību. Arī pret mācību
vienaldzīgie īstenībā ir velna pusē, jo viņu inertā attieksme liecina, ka viņi
tik pat labprāt savā reliģiskajā dzīvē var iztikt no meliem, un neko neiebilst
pret Dieva mācības viltošanu un bīstamu cilvēku barošanu ar visādiem pašu
izdomātiem reliģiskajiem surogātiem jeb samazgām tīras barības
vietā.
Tas ir spriedums, kas attiecas arī uz katru cilvēku
personiski, cik viņš savā ticības dzīvē ir ieinteresēts meklēt patiesību, to
atzīt, turēties pie tās un apliecināt to. Cik katrs, kas šo patiesību un ticības
dāvanu saņemdams, pateicas savās ikdienas lūgšanās, cik daudz šis mīlestību un
žēlastību saņēmušais to pašu parāda saviem ticības brāļiem un māsām? Šie
jautājumi ir nopietni jāatbild katram pašam, stāvot tā priekšā, kas visu redz un
dzird. Vai tik nav tā, ka dārgās dāvanas saņēmuši un no draudzes pārnākuši, mēs
tās nemaz neizsaiņojuši, noliekam kaut kur malā, nosviežam pie citiem graustiem
pagrabā? Kā jums liekas ko teiktu Dāvinātājs, ja Viņš pēkšņi ierastos mājās
pie tā, kas tiek draudzē regulāri apdāvināts un atklātu, ka visas saņemtās
dāvanas stāv sasviestas kaut kur kaktā, ar putekļiem pārklātas un nemaz
neizsaiņotas?
Neviens šeit nevarētu lielīties un teikt, ka visu, ko ir
saņēmis, to ir licis pilnīgi 100% lietā. Mūsu lūgšanas arvien ir pa vārgu, mūsu
vēlmes mācīties par laisku... Ko teiksim Dāvinātajam un ko lai dara? Kas izraus
mūs no šī pazudinošā stāvokļa? Mūsu Kungs te arī tūlīt pat atbild (51.p.)
Patiesi, patiesi Es jums saku, kas manus vārdus turēs, tas nāves nebaudīs
nemūžam. To viņš saka visiem gan sazvērnieciskajiem un pret patiesību
runājošajiem farizejiem, gan mums. Palieciet manā mācībā, un jūs varēsit atzīt
patiesību un patiesība jūs darīs brīvus. Varbūt mūsu darbi un reliģiskās dzīves
spējas ir vārgas un mēs daudz ko vēl nespējam aptvert, bet tas, ka turamies pie
šīs dāvanas draudzē, uzklausām un apliecinām tos, regulāri un vienkāršā bērnu
paļāvībā nākam pie altāra sakramenta, mūs glābs no mūžīgās nāves. Tam ir Dieva
apsolījums. Nav vajadzīgs nekāds mūsu veikums, nav jāgūst nekādi dižie panākumi,
bet vienkāršā bērnu paļāvībā jānāk un jāsaņem no sava Kunga. Tas ir droši. Āmen,
āmen.
|