|
Dodies tālāk!M.Lutera dzeja: Nāc, Svētais Gars! Bībeles stunda: 1.Kor.1:13-17 |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
10. Trinit 2004 Par brīdinājumu visiem
Lk.19:41-48 41
Un, pienācis tuvu, Viņš, pilsētu ieraudzījis, raudāja par viņu 42
un sacīja: "Kaut arī tu šodien zinātu, kas tev pie miera vajadzīgs! Bet
vēl tas ir apslēpts tavām acīm. 43
Jo nāks dienas pār tevi, kad tavi ienaidnieki ap tevi cels nocietinājumus,
tevi ielenks un no visām pusēm spaidīs. 44
Tie tevi nopostīs līdz pamatiem un tavus bērnus, neatstādami no tevis
akmeni uz akmens, tāpēc ka tu neesi atzinusi savu apžēlošanas laiku."
45
Pēc tam Viņš iegāja Templī un sāka izdzīt pārdevējus, 46
sacīdams uz tiem: "Ir rakstīts: Mans nams ir lūgšanas nams, - bet jūs to
esat pārvērtuši par laupītāju bedri." 47
Viņš katru dienu mācīja Templī. Bet augstie priesteri un rakstu mācītāji,
arī tie, kas stāvēja tautas priekšgalā, domāja par to, kā Viņu nomaitāt,
48
bet nezināja, kā to darīt, jo visa tauta Viņam bija pieķērusies un
klausīja Viņu. Jēzus uzlūkoja Jeruzalemi un raudāja par to. Pilsēta un tās
iedzīvotāji, kuri pēc Dieva aicinājuma bija pirmie izredzēto starpā, paši
izsauc uz sevi lāstu, padarīdami sevi par pirmajiem pazudināto starpā.
Dieva Dēla asaras nebija tikai mitrums acīs. Tās bija sāpīgas, sirdi
plosošas elsas par šīs pilsētas likteni, par Dieva izredzētas tautas
likteni, kas stūrgalvībā un aklumā svētības vietā izvēlas lāstu, atraida
paša Dieva Svaidīto Glābēju, noniecina Dieva vārda apsolījumu, grēka
piedošanu un mūžīgo svētlaimi. Mūsu Kungs redz skaidri, to, kam būs
jānotiek ar šo pilsētu un kas arī iestājas pēc četrdesmit gadiem tik pat
skaidri un ar visām niansēm, kā Viņš redzēja un pasludināja savu Golgātas
ceļu, krusta nāvi un mācīja par to savus mācekļus. Tāpat kā Jēzus noraudzījās uz Jeruzalemi, svēto pilsētu, tāpat
Viņš redz visu savu kristietību, arī mūsu draudzi. Cik daudz patiesas
ticības Viņš tajā ierauga? Domādams par to, Viņš vaicāja saviem mācekļiem:
kad Cilvēka Dēls atnāks otrreiz, vai Viņš maz atradīs patiesu ticību virs
zemes? Mums ir jāļauj šiem Dieva vārdiem kā elektriskai strāvai iziet mums
cauri: Jēzus, atnākdams otrreiz, ieraudzīs varenu reliģisko aktivitāti
kā toreiz Jeruzalemē lielas katedrāles, kristiešu organizācijas ar lielu
politisko ietekmi, svētceļotāju masas un reliģisko entuziasmu, arī lepnas
teoloģiskās sistēmas un pašpārliecinātas kristiešu denominācijas...
Bet vai mēs, kas visā tajā dzīvojam, neesam visu salaiduši grīstē,
pazaudējot pašu svarīgāko, proti, patiesu ticību Kristum, Viņa skaidrajam
Evaņģēlijam? Vai šī patiesā ticība šodien nav kā nevajadzīgs krāms
nosviesta malā, tās vietā ļaujot ienākt paļāvībai pašiem uz sevi, uz savu
garīgo dižmanību un pašizdomātu rituālu nozīmību, pašiem uz savu uzskatu
pareizību? Tieši tā bija Jeruzaleme un visa jūdu reliģijas nelaime ar to
viņi paši kaldināja savu šausmīgo likteni. Tieši šīs pašpaļāvības un
iedomības dēļ jūdi noraidīja Kristu un piedzīvoja katastrofu viņu
galvaspilsēta Jeruzaleme un tās reliģiskais lepnums atjaunotais templis
tika nolīdzināts līdz ar zemi. Jau pēc četrdesmit gadiem, t.i., 70. gadā
romiešu karapulki karavadoņa Titus vadībā iznīcināja Jeruzalemi vairāk
kā miljons cilvēku gāja bojā, simtus tūkstošus skāra paverdzināšana un
posts. Jēzus pravietojums piepildījās līdz pat
sīkumam. Tālab mēs nedrīkstam zaudēt modrību Jeruzalemes liktenis ir par
zīmi mums visiem, lai Kristus otrā nākšana pastarā diena nenāktu kā
slazda valgs pār visiem ar postu un iznīcināšanu, bet kā lielā pestīšanas
un Dieva apsolījuma piepildīšanās diena. Jēzus mēdza bieži atgādināt
saviem reliģiska entuziasma pārņemtajiem mācekļiem par sātana nolūku
sijāt ticīgos kā kviešus, tas ir, likt daudziem caurkrist un nonākt
pazudināšanā. Tāds ir sātana patiesais nolūks pazudināt, atņemt cilvēkam
ticību Kristum. Un vislabākais veids, kā to izdarīt, ir veicināt cilvēkā
garīgu iedomību. Augsne šādām melnām sēklām arvien vēl ir labi kultivēta
un cilvēka sirds ir gatava tās katrā laikā saņemt. Garīgi iedomīgajam
gribas sevi paaugstināt ietekmīgākā pozīcijā pāri citiem. Šī tieksme
valdīt un veidot hierarhijas ir nesusi lielu postu visā kristīgajā
baznīcā, izraisījusi pagrimumu un degradāciju tajā. Jau ilgu laiku šī
tieksme plosa un šķeļ arī luterisko baznīcu visā pasaulē, bet kopš neilga
laika arī Latvijā. No Zviedrijas šurp ir importēta aplama mācība par īpašu, augstu amatu hierarhijās
balstītu bīskapu iesvētīšanu
jeb apustuliskās misijas
pārmantošanas veidu vēsturisko apustulisko sukcesiju. Šī maldu mācība,
nesdama līdzi domu, ka bīskapa amatā iesvētītais cilvēks ir baznīcas
vienības garants, paceļ baznīcu vadītājus varas un īpašas izredzētības
pozīcijās, kas ir pretrunā ar Dieva vārdu. Tā, laupot autoritāti Rakstiem
un piešķirot to cilvēkiem (augstu amatu nesējiem), drīz vien visā baznīcas
dzīvē ieviešas tās pašas nejēdzības, kādas bija un aizvien vēl ir
raksturīgas pāvestībai. Evaņģēlija sludināšana, kas uztur ticību, tad
nonāk grūtībās un līdz ar to ir apdraudēta patiesas ticības
saglabāšana. Jēzus raudas par Jeruzalemes likteni patiesībā ir atgādinājums
visai mūsdienu kristietībai un katram mums: atstājot bez ievērības Dieva
vārda mācību Bībelē skaidri pausto Dieva gribu, mēs riskējam izsaukt
Dieva dusmas un piedzīvot spēju katastrofas stundu. Var gadīties, ka viss
mums dotais žēlastības laiks mācīties Dieva Dēla Evaņģēliju un pieņemt
aicinājumu atgriezties viss ir izšķiests vējā; par velti esam nākuši uz
draudzi, par velti klausījušies Dieva vārda sludināšanā, par velti jeb
paši sev par sodu saņēmuši sakramentus. Jo ko gan līdzēs visi Dieva
valstības iemantošanas apsolījumi, ja patiesa ticība, ko Dievs mums dod kā
dāvanu, būs pa ceļam pazaudēta, izniekota, jeb apmainīta pret cilvēku
izdomātām mācībām. Vai arī pamesta dēļ citu cilvēku nosodījuma, nicinājuma
vai izsmiekla. Tad šā vai tā viss par velti... Iemeslu, kā dēļ cilvēki pamet sev dāvāto ticību un veidu, kādā tas
notiek, ir bez gala. Jo tā ir cilvēkā ielikta tendence pazaudēt Dieva
dāvanu un paļauties uz sevi. Cilvēks pats par sevi var būt vislabākajās
domās ar iekšēju pārliecību, ka viņa reliģiozitāte nu gan ir stabila,
bet Dieva acīs aina ir pilnīgi pretēja: šādu pašpārliecināto un
pārdrošnieku sagaida pazudināšana, nevis glābšana, sods, nevis mūžīgā
svētlaime. Vai jūdi Jeruzalemē nebija pārliecināti, ka ir Dieva izredzēti,
ka ir garīgi bagāti un bauda paša Dieva protekciju? Viņi uzskatīja: mums
ir templis un tajā veiktie rituāli, tie mūs sargā. Taču Dieva dusmu diena
nāca pār Jeruzalemi kā briesmīgs murgs. Nevis tempļa klātbūtnē, bet patiesā ticībā ir pestīšanas miers,
drošība un patvērums. Paturēsim to allaž vērā! Iedomīgiem un lepniem
Glābējs Kristus nav vajadzīgs, jo viņi uzskata sevi par pašpietiekamiem.
Tādi padara arī Dieva templi par laupītāju bedri, par noziedznieku
midzeni, kur tie mīt un kaļ savus ļaunos plānus, apspriež sazvērestības un
slepkavības. Jēzus salīdzinājums te ir ļoti izteiksmīgs: laupītāji padara
savus ļaunos darbus un mūk atpakaļ uz savu midzeni, kur viņiem ir drošība
un patvērums. Tieši tāpat rīkojās jūdi: viņi pretojās Dieva Svaidītajam,
noraidīja Viņa mācību īstenībā Dievu pašu. Jo domāja, ka Jeruzalemes
templis ir galvenais Debesu iemantošanas garants un dod viņiem arī licenci
uz patiesību. Kāda bija Dieva atbilde? Viņš sagrāva šo viltus drošību,
iznīcināja šo liekulīgo pašpārliecinātību pašā tās pamatā: tā, ka no šī
tempļa Jeruzalemē akmens uz akmens vairs nepalika. Dieva sods nāca pār
Jeruzalemes atjaunoto templi tāpat kā pār iepriekšējo Dieva mītni Viņa
mājvietu Šīlo, par ko jau liecināja pravietis Jeremija:
10 Un tad jūs nākat un stājaties Manā
priekšā šinī namā, kas nosaukts Manā Vārdā, un sakāt: mēs esam glābti! -
un turpināt darīt visas šīs negantības. 11
Vai tad šis nams, kas nes Manu Vārdu, kļuvis jūsu acīs par slepkavu bedri?
Tiešām, arī Es to redzu, saka Tas Kungs. 12
Eita taču uz Manu svēto vietu, kas ir Šīlo, kur iesākumā mājoja Mans
Vārds, un raugait, par ko Es to esmu pārvērtis Savas Israēla tautas
ļaunuma dēļ! 13
Bet tādēļ ka jūs darījāt visus tos pašus darbus, tā saka Tas Kungs, un,
kaut gan Es vienmēr uz jums runāju, jūs Mani neklausījāt un, lai gan Es
jūs saucu, jūs Man neatbildējāt, 14
tad Es darīšu šim namam, kas nes Manu Vārdu un uz ko jūs paļaujaties, un
šai svētai vietai, ko Es devu jums un jūsu tēviem, tāpat kā Es Šīlo
darīju: 15
Es jūs atstumšu no Sava vaiga... (Jer 7).
Vai mēs neņemsim vērā šo skaidro Dieva liecību un
neieklausīsimies, ka šis brīdinājums attiecas uz šodienas ticīgajiem tāpat
kā toreiz uz jūdiem? Tāpat kā jūdiem, arī kristiešiem Dievs ir devis savus
apsolījumus Jaunajā Derībā, savu vārdu un tā mācību. Ja kristīgā draudze
to ignorē, nemeklē tās patiesību un neseko tai, tad tā izsauc uz sevi to
pašu likteni, ko iedomīgie un paštaisnie jūdi
toreiz. Jēzum savas zemes dzīves gaitās nācās divreiz izmēzt templi,
patriecot no turienes pārdevējus un tirgotājus. Tas liecināja par smagu
garīgo pagrimumu, kāds bija ienācis jūdu dievbijībā. Šī ir skaidra zīme
visai kristietībai arī šodien, kas tāpat kā jūdi pamet novārtā Dieva
vārdu un grib paslēpties savu katedrāļu varenībā, savu tradīciju senumā un
spēkā, vai savas politiskās ietekmes piesegā. Viņi saka: mums ir baznīcas un augsti attīstītas
kulta darbības, vai nav vienalga, ko tajās māca? Kāds aklums, kāda
apmātība! Dieva svētnīca nav mūros, tai papriekš ir jābūt cilvēka sirdī,
kas godā Viņa vārdu mācību. Tā nu Jeruzalemes tempļa liktenis ir
pietiekami skaidra zīme: tempļa vietā tagad ir muhamedāņu mošeja viņu
svētvieta, par kuru viņi labāk uzspridzināsies nekā atdos to atpakaļ
ebrejiem. Šī Rakstu vieta runā pati par sevi: Jēzus templī katru dienu mācīja, kamēr jūdi
tur kala savas sazvērestības, kā Viņu nokaut. Ja no dievnamiem pazūd Dieva
mācība, tie pārvēršas par laupītāju bedrēm, tur vairs nemājo Jēzus, bet
gan sazvērnieki. Cik daudzas mūsdienu baznīcas ir paturējušas savus
dievnamus, bet pazaudējušas Dieva doto mācību par grēku piedošanu
Kristus Evaņģēliju. Tur vairs netiek skaidri mācīts par Jēzus dievišķumu,
par to, ka Viņš samaksāja par mūsu grēkiem, par gaidāmo tiesu, par ticību,
kurā vienīgajā ir glābšana utt., bet gan sludinātas sagrozītas lietas
maldi par cilvēka paša garīgo diženumu un morālas skaidrības iegūšanas un
apliecināšanas potenciālu, maģiskas un pat okultas izdarības. Šīm baznīcām
un kristiešu kopībām (arī visiem tiem, kas ir baznīcu savienībā ar tādiem
herētiķiem vai saņem viņu politisku vai finansiālu atbalstu), nāktos
ieklausīties Dieva Dēla raudāšanā, Viņa izmisuma pilnajās elsās par
Jeruzalemi: Vai, vai par jums tiesas dienā! No
Jeruzalemes un jūdu Dieva izredzētas tautas traģēdijas mums vajadzētu
iegūt mācību. Nepareizi ir
meklēt izeju no pastarās tiesas, nogalinot Tiesnesi. Tas ir, noraidot
Dieva Svaidīto, Kristu vai darīt to, ignorējot Viņa mācību. Tas neko
nedos. Pareizi ir stāties ceļā
neticībai un ļaunumam, un Rakstos dotā Dieva iedrošinājuma priekšā nožēlot
grēkus. Cik tālu ir rīti no vakariem, tik tālu Viņš atliek pārkāpumus nost
no mums. Kā tēvs apžēlojas par bērniem, tā Dievs apžēlojas par tiem, kas
Viņu bīstas. Jo Dievs negrib grēcinieka nāvi, bet gan, ka viņš atgriežas
no grēkiem un dzīvo. Tātad pareizi
ir saņemt dzīvību, ko mums sludina Jēzus Kristus: Patiesi, patiesi Es
jums saku, kas Manus vārdus dzird un tic Tam, kas Mani sūtījis, tam ir
mūžīgā dzīvība un tas nenāk tiesā, bet no nāves ir iegājis
dzīvībā. Tāpēc turēsimies cieši pie tā, ko Dievs mums ir atklājis, pie Viņa
vārda, un ņemsim vērā to, ko Viņš mums grib mācīt ar pravietojumu par
Jeruzalemes tempļa sagraušanu. Pateiksimies Dievam par šādu skaidru mācību
un lūgsim: Dievs Kungs, dod mums
savu Svēto Garu, kas mūs vada un apgaismo, ka nepazaudējam Tevis dāvāto
ticību Kristus nopelnam mūsu labā, bet skaidrā evaņģēlija mācībā tajā
pastāvam līdz galam un Tiesas Dienā tiekam glābti un iemantojam mūžīgo
svētlaimi Tavā valstībā. Āmen. |