Divu kungu kalps jeb varbūt triju un vairāk? Katra cilvēka
profesija faktiski ir viņa aicinājums no Dieva kalpot saviem
līdzcilvēkiem kā skolotājam, maizniekam, medmāsai, pastniekam utml. Ļoti
daudzi atsaucas uz aicinājumu kļūt, teiksim, par finansistu vai juristu,
toties skolotāju, ārstu un vienkāršu amatu meistaru (kā maiznieks, pavārs,
dārznieks, galdnieks utml.) kļūst aizvien mazāk. Šaubos vai katrs topošais
ekonomists vai advokāts izjūt patiesu aicinājumu stāties šajā arodā, tas
ir, ņemties ar grāmatvedību vai krāmēties ar dažādiem tieslietu aktiem
utt. Daudzi izvēlas šīs profesijas tikai tādēļ, ka tajās ir labas izredzes
nopelnīt lielu naudu. Un tas,
kā zināms, ir ļoti svarīgi. Kāds amata brālis man reiz teica saki, ko
gribi, bet nauda galā nosaka visu. Un es tikai paraustīju plecus, jo bija
jāpiekrīt. Taču nauda nedrīkst būt mūsu kungs, tā nedrīkst būt visa
notiecēja un mēs nedrīkstam tam piederēt. Ir labi, ja kādam no mums pieder
nauda un līdz ar to iespēja kalpot ļoti daudziem. Bet nekad nedrīkst būt
otrādi ka mēs piederam naudai, kalpojam tai.
Bet ko lai dara cilvēks, kura mūža aicinājums, piemēram, ir
graudkopība audzēt labību? Vai, teiksim, slimo aprūpe, šie arodi ir
ļoti svarīgi un netrūktu tādu, kas savā sirdī sajūt vēlmi būt tieši šajās
profesijās. Taču tieši tādēļ, ka nauda galā nosaka visu, viņi kļūst par
juristiem, par bodniekiem, tranzīta biznesmeņiem, vairumtirgotājiem vai
tamlīdzīgiem: jo tur taču nāk nauda. Bet pelnīt naudu daudz naudas
taču esot liels gods. Arī tādi,
kas tomēr izšķiras par nerentablām profesijām. Viņus gan par gudriem
neviens neuzskata, taisni otrādi. Viņu situācija patiešām nav apskaužama.
Bieži viņiem, lai varētu nodarboties ar sev tik tuvo lietu uz ko pats
Dievs viņus ir aicinājis, visu nedēļu ir jākalpo pilnīgi citā nozarē. Un
katrs darbs jau prasa atdevi vai tas būtu garderobists vai pārdevējs
asistents vai elektriķis.
Raujoties pa divām
vai pat pa trīs vietām, rodas jautājums, kurai nozarei es faktiski
piederu, kas tad ir mans īstais arods? Es pazinu kādu, kura aicinājums
bija novadpētniecība. Augu nedēļu viņš kā traks rāvas pa visādiem darbiem
uzpirka un piegādāja veikaliem kastes, citreiz atkal labodams sadzīves
tehniku. To viņš darīja tikai, lai nopelnītu sev iztiku. Pa naktīm viņš
bieži bija augšā, jo veidoja filmu par sava pagasta vēsturi. Bet tikai
vienu vakaru nedēļā viņš varēja pavadīt muzejā uz brīvprātības pamatiem
aicinot cilvēkus bezmaksas ģeogrāfijas kursos. Šis novadpētnieks īstenībā
neieredzēja veikalu un saplīsušus putekļu sūcējus un darīja visus šos
darbus ar krietnu piespiešanos. Vislielākā laime viņam bija sagaidīt
sestdienas vakaru muzejā un pasniegt tur savus mīļotos kursus. Cik ilgi
var izturēt tādu dzīvi? Neviens nevar kalpot diviem kungiem. Vai viņš
vienu ienīdīs un otru mīlēs, jeb viņš vienam pieķersies un otru atmetīs.
Vienreiz taču ir jātriec ratā visas šīs kastes un veco krāmu kalni.
Vienreiz patiešām pienāks tā diena, kad mēs varēsim pilnībā nodoties tikai
un vienīgi savam aicinājumam būt vienīgi un tikai par Dieva bērniem.
Lielā skaidrības un laimes diena, kurā mēs varēsim kalpot vienīgi un tikai
savam Dievam un savam Kungam Jēzum Kristum, mums ir apsolīta kā mūsu
pestīšanas diena.
Tā nu Jēzus aicina savus kristiešus palikt uzticīgiem savai
profesijai evaņģēliskajam aicinājumam uz ticību arī paliekot savos
laicīgajos amatos un profesijās. Arī kā skolotājiem, ārstiem, pārdevējiem,
namdariem utt. kalpot tikai Dievam. Ko nozīmē kalpot tikai Dievam un kādā
veidā mēs to vispār varam paveikt? Luters saka: kalpot Dievam nozīmē
paklausīt Viņam visās lietās. Bet kas ir Dievs? Ir tikai viens veids, kā
mēs varam sastapt un iepazīt Dievu, tas ir, Jēzus Kristus. Un tāpēc ir
iespējama tikai viena kalpošana Dievam. Un tikai šo vienu kalpošanu Dievs
no mums sagaida: vienkārši saņemt Jēzus Kristus evaņģēliju un sekot tajā
paustajam apsolījuma vārdam. Tā ir mūsu vienīgā kalpošana Dievam, citu
viņš no mums negaida. Proti, tas, kas mūs vada un motivē mūsu darbā, allaž
ir evaņģēlijs un nevis tikai peļņa. Nevis strādāt, lai pelnītu vēl un vēl,
bet pelnīt, lai varētu noturēties savā pamatprofesijā būt par kristieti,
par evaņģēlija aicināto.
Mūsu tekstā Kristus uzrunā savējos par mazticīgajiem: jā, jums ir ticība,
bet maza, tāpēc ka jūs
zūdāties. Katra zūdīšanās jeb plosīšanās vājina ticību. Citu neko tā
nespēj nedz dot, nedz darīt. Vismazāk tā spēj palīdzēt panest mūsu
rūpestus. Jūs, tāpat kā visu pasauli, uztur Dievs Visuvaldītājs un
Visuzinātājs, Viņš rūpējas par jums nemitīgi: ir ļoti svarīgi paļauties uz
to. Tā ir pirmā baušļa prasība. Tikmēr ar savu zūdīšanos jeb ar pārlieko
nervozēšanu un plosīšanos mēs satricinām šo mazo paļāvību, kas mums ir.
Tāpēc neplosīsimies un nenervozēsim par to, ka dzīvojot garīgi un domājot
vispirms par Dieva aicinājumu uz ticību Kristus Evaņģēlijam, tas ir, nākot
uz draudzi, studējot Bībeli, lūdzot rītos un vakaros Dievu, mūsu praktiskā
dzīve sabruks un mēs nonīksim galējā trūkumā.
Taču sekot šādam Dieva aicinājumam brīžiem šķiet ir neiespējami.
Vai kā nereti liekas augstākā mērā sarežģīti. Kā tad lai staigā Dieva
Garā, kā lai nododas tikai un vienīgi Dievam? Dzīve mūsdienu pasaulē lielā
mērā ir ļoti pretrunīga, jo cilvēki ir nolikti situācijās, kurās tiem nav
vienotas identitātes viņu personības dalās, viņi ir divu, bieži pat
vairāku kungu kalpi. Ja, piemēram, automehāniķis ik pa brīdim apgalvo, ka
viņš īstenībā ir jūras spēku admirālis, tad tā ir šizofrēnija. Bet tas nav
tikai pa jokam: Rīgas centrāltirgū stendu pārdevēju vidū esot vairāki ar
zinātņu doktoru grādiem. Un cik daudz augsti kvalificēti kultūras
darbinieki šodien strādā par šoferiem, reklāmas aģentiem, muitniekiem
utml. Un cik vispār ir mācītāju, kuri nav spiesti iet biznesā tas ir
šiverēt pa tirgoņu pasauli, lai nopelnītu sev iztiku? Jeb arī, kas ir
nesalīdzināmi ļaunāk, - darīt savu svēto aicinājumu par sava veida
biznesu...
Šādu parādību dziļākā jēga nav ilgi jāmeklē: sabiedrībā, kur
neierobežoti valda mamons jeb
kuras augstā vērtībā ir nauda, nejēdzības vairojas kā sēnes pēc lietus.
Bet naudas diktatūra var nodibināties tikai pār tādiem cilvēkiem, kuru
sirdīs tā jau ir sākusi valdīt. Latvija ir zeme, kurā skolotāja, ārsta,
mācītāja vai tamlīdzīga kvalifikācija faktiski izsaka sociālās nāves
spriedumu. Toties banku augstskolas šturmē studentu bari, pirkšanas un
pārdošanas speciālisti mūsu zemē ir vislielākā cieņā.
Kaut arī mēs, kristieši, būtībā esam pavisam citas valstības
pilsoņi un mūsu piederība ir Debesīs, tomēr mēs esam arī šīs sabiedrības
locekļi un bieži nemaz nevaram būt brīvāki par citiem. Vai arī ticīgais
šādā situācijā nav lemts kalpošanai diviem kungiem un tādai šizofrēnijai
līdzīgi kā automehāniķis, kas ik pa brīdim sakās esam jūras spēku
admirālis? Citiem vārdiem visas mūsu sabiedrībā valdošās nejēdzības
neiet secen arī mūsu dzīvei. Mēs lietojam šajā sabiedrībā apritē esošo
naudu un esam atkarīgi no tā, cik mums tās ir vai nav. Atkarībā no naudas
daudzuma mēs plānojam savus pirkumus, izbraucienus un kinozāļu
apmeklējumus. Mēs ieslēdzam tos pašus TV kanālus un pārdomājam savos
prātos tās pašas domas, kas cirkulē šajā sabiedrībā. Mēs, tāpat kā daudzi,
kalkulējam, kā izdzīvot. Un ja veiktos kā tikt uz augšu, kā pelnīt
vairāk naudas, lai iegūtu vairāk labumu, ko var iegūt par šo naudu. Un
tanī pat laikā mēs esam kristieši, kas apliecina, ka tic Dieva vārdam kā
vienīgai patiesībai un dzīvo saskaņā ar to, ko tas māca. Vai mēs tad
neesam divu kungu kalpi? Un ko tad, ja Dieva vārds saka kā mūsu šodienas
tekstā, ka tas nav iespējams, jo nevar vienlaicīgi kalpot Dievam un
naudai. Vai mēs būtu liekuļi un pretrunā paši ar sevi, un mūsu kristiešu
identitāte būtu dalīta? Ja nauda
ir ieņēmusi galveno vietu mūsu dzīvē, tad tas tā patiešām ir. Daži gan
atrunājas, teikdami: es nemīlu naudu, bet tikai to, ko par to var nopirkt.
Nepievilieties, jo Dievs neļaujas apsmieties. Tas ir tas pats. Ja
kristietis sāk pārlieku nervozēt un plosīties (zūdīties) naudas dēļ, tad
viņš ir uz bīstama ceļa. Tā turpinot, viņš tik tiešām kļūs par cita kunga
kalpu un patiesībā pazaudēs ticību Kristum un līdz ar to
pestīšanu.
Šajās dienās uz kāda laukuma pašā Rīgas centrā bija vērojama ļoti
zīmīga un visnotaļ atjautīga kādas bankas pašreklāma. Lielā kastē no
organiskā stikla bija ieliktas daudzas piecsimt, simts un piecdesmit latu
banknotes, no lejas šajā kastē tika pievadītas daudzas spēcīgas gaisa
strūkliņas. Krāsainās naudas zīmes sarkanās un zilās griezās šīs
caurspīdīgās kastes iekšienē kā biezā virpulī. Savukārt ap šo kasti
spietoja cilvēki šis reklāmas triks pievilka garāmgājējus kā lapsenes
pie ievārījuma burkas. Neviļus tas atgādināja stāstu par zelta teļu elku
tēlu, ko izraēlieši darināja pie Horeba kalna Mozus prombūtnes laikā: šis
ir tavs dievs, Israēl, kas tevi izvedis no Ēģiptes verdzības zemes ...
Tomēr, cik efektīgs var izrādīties tāds ļoti primitīvs reklāmas triks:
skatieties, pie mums nauda ir nauda, tās ir daudz un tā ir apritē. Vai arī
jūs gribat tikt pie tās? Nu tad nāciet tik šurp, ieguldiet te arī savējo!
Varbūt arī jūsu konts reiz izskatīsies tik brangi, kā šīs krāsaino un
vērtīgo banknošu mākonis. Jūs sakāt, jums nav nevienas tādas naudas zīmes,
ko ieguldīt? Nu, ko paši vainīgi! Tad plosieties un zūdieties augu dienu
un arī naktīs, raušiet un skaudiet kur vien var, lai vienreiz varētu
teikt: arī uz mana konta naudiņa cirkulē tāpat kā šajā kastē, un tagad
viss manā dzīvē ir sasniegts, tagad man ir krājumu gana, es varu ēst,
dzert un atpūsties.
Kāds vaicās: un kas tur slikts? Vai tad labklājība un pārticība
būtu kas nosodāms? Un kas gan ķecerīgs būtu šajā bankas menedžeru
atjautīgajā reklāmā? Atbilde: ķecerīga ir nevis nauda, bet gan tās likšana
dzīves centrā, kalpošana tikai naudai, tās padarīšana par mūsu dzīves
galveno noteicēju, par tās kungu. Rūpēties par saviem ienākumiem nekādā
ziņā nav ķecerīgi, bet ķecerība ir domā: ja man ir daudz naudas, viss ir
sasniegts. Ievērojiet! Kristus
nedz šeit, nedz kur citur nav teicis: metiet pie malas visu darbu un
rūpes, nepieskaraties naudai utml. Bet gan nekalpot tai, nekļūt par tās vergu. Šīs
pasaules dzīvē mums neizvairīties no smērēšanās ar naudu. Lietojot
naudu, mēs nedrīkstam nonākt atkarībā no tās. Bet šī atkarība sākas ar
nervozēšanu: ko ēdīsim, ko dzersim?
Jēzus Kristus mūsu tekstā saka: dzenieties papriekšu pēc Dieva
valstības. Mūsu situācijā tas nozīmē konkrēti sākt tajā dzīvot tur, kur
tā neredzamā veidā jau ir mūsu vidū: tas nozīmē gluži vienkārši turēties
pie ticības Jēzum Kristum. Bet to mēs varam izdarīt nevis kaut kā pašu
spēkiem, bet regulāri nākot uz draudzi, lai klausītos Dieva vārdā un
saņemtu Altāra sakramentu. Lai Dievs, kas mūs uztur visās lietās, palīdz
arī mums visam pa priekšu dzīties pēc Viņa valstības, kas jau tagad tiek
dāvāta kā grēku piedošana, ticība un mūžīgā dzīvība Kristus dēļ.
Āmen.