Mēdz teikt: cilvēks ir pazaudējis paradīzi. Cilvēks
no turienes ir padzīts. Tas īstenībā ir šausmīgs fakts, bet mūsdienu
kultūrā cilvēki to vairs neņem nopietni tas esot tik vien kā mīts, ka
Dievs ir nolādējis pirmos cilvēkus Ādamu un Ievu un līdz ar viņiem
visus viņu pēctečus; ka grēka dēļ viņi ir izdzīti no paradīzes, zaudēdami
Dieva tuvumu un esot nolemti sūrai, vaiga sviedros vadītai darba dzīvei,
lai tās galā mirtu. Turpmāk tas attiecas uz ikvienu cilvēku. Mūsdienu cilvēka liberālā
pašizpratne pasmaida par to kā par pasaciņu. Bet mūsdienu brašie
cilvēki vēl joprojām visi kā viens mirst. Visi ir nolemti nāvei. Lielākā
daļa pa katru cenu grib izgrūst ārā šo faktu no apziņas un dzīvot tā, it
kā nāve viņus neskartu. Taču Dievs ik pa brīdim viņiem par to atgādina:
apkop savu namu, jo tu mirsi!
Kādā atpūtnieku ciematā pie jūras ir daudz vasarnīcu,
kur pilsētnieki dodas izklaidēties uzdzīve dažā labā namā sit augstu
vilni: tur viņi ēd, dzer un nododas miesas kārībām uz nebēdu visu nakti.
Tikai rīta pusē uzdzīvotāji
iekrīt savās gultās, lai izgulētu skurbuli. Kad pulkstenis nāk jau pretī
pusdienai, tikai tad viņi slienas augšā. Un skat, pirmā skaņa, kas nāk
caur klusumu, ir kapa zvans. Šodien šajā ciemā kādu glabā. Procesija iet
cauri ciemam un uzdzīvotāji gribot negribot to redz caur plānajiem
aizkariem. Tur nes mironi un viņi nopūšas: uff, cik labi, ka mēs esam
dzīvi. Bet katra zvana šķinda kapličā it kā brēc virsū: jūs mirsiet, arī
jūs... Jums liekas, ka jūs esat
dzīvi, jauni un veseli, ka jūs esat bagāti un jums ir pārpilnība, bet
patiesībā jūs esat nabagi, akli, un kaili jūs esat jau nobeigušies! Kaut
arī tev ir vārds, ka tu dzīvo, bet tu esi miris.
Tā ir Dieva balss, kas atskan no Bībeles un par kuru atgādina šī
zvana šķinda. Savos grēkos un pārkāpumos dzīvodami, jūs esat miruši, kad
nedzirdat vai izliekaties nedzirdām Dieva aicinājumu atgriezties no
grēkiem. Tie, kas to ignorē un neseko Kristum, ir miruši.
Jēzus reiz teica saviem mācekļiem: nāc Man pakaļ, un liec lai miroņi
apglabā savus mirušos. Tas nozīmē, ka Dieva acīs visi, kas nedzird vai
neņem vērā Dieva aicinājumu, faktiski ir miruši. Visi, kuriem nav Jēzus Kristus
Pestītāja, būtībā ir miruši. Katra nodzīvotā vai arī uzdzīvotā diena ved viņus tuvāk
nāvei.
Bet nāve vēl nav viss, jo viņiem būs vēl jāpiedzīvo
augšāmcelšanās sodam viņi tiks iesviesti uguns jūrā, tā būs otrā nāve
mūžīgā nāve, kuru viņi cietīs kopā ar visiem bezdievjiem un arī tiem, kas
ir saņēmuši ticības dāvanu, bet pēc kāda laika aizsvieduši to projām kā
nekam nederīgu lietu atkrituši no ticības Kristum, jo paļāvušies tikai
uz to, kas ir redzams un ko var aptaustīt. Kuram nav šīs ticības Kristum,
tas ir nolemts mūžīgam sodam uguns jūrā.
Tā nu nāve ir visu cilvēku liktenis. Bet nāve vēl nav
viss. Pēc nāves būs augšāmcelšanās vai nu sodam, vai mūžīgai svētlaimei
kopā ar Kristu visu Dieva bērnu pulkā. Bet vai nāve allaž ir bijusi
cilvēka liktenis? Dieva sākotnējais nodoms ar cilvēku ir bijis savādāks
viņš radīja cilvēku pēc sava tēla un līdzības, ielika dzīvot viņu
paradīzē, kur auga daudzi brīnumaini koki, no kuru augļiem viņš varēja
baudīt pa pilnam. Visupirms tas bija dzīvības koks. Cilvēks no tā
baudīja un nepazina nāvi. Viņā
nebija nekāda ļaunuma un viņš dzīvoja perfektā saskaņā ar Dievu kā ar sava
Radītāja gribu. Cilvēka dvēsele un viņa sirds bija Dieva templis. Pirmie
cilvēki mūsu pirmvecāki dzīvoja ar Dievu kā
vienā elementā. Kā zivis ūdenī un kā putni gaisā ir savā elementā, tā
cilvēks bija Dievā. Lūk, ko nozīmē paradīze.
Pēc grēkā krišanas, kad cilvēks ļāvās velna
kārdināšanai un baudīja no aizliegtā augļa, viss ir mainījies cilvēki
gan turpina dzīvot Dieva radītajā pasaulē un pārtikt no visa, ko Viņš dod,
bet viņi vairs nav savā sirdī un dvēselē kopā ar Dievu kā iepriekš. Taisni
otrādi cilvēks savā dvēselē ir kļuvis par Dieva ienaidnieku, par
spītnieku un Dieva prāta apstrīdētāju. Ienākot šajā pasaulē, mēs visi kopš
tā brīža esam iedzimuši citā elementā grēkā. Bet grēka dzīvei ir pāri
Dieva lāsts. Tā ir nolādēta uz nāvi. Dieva paradīzes stāvoklis mums pēc
savas dabas tamdēļ ir kļuvis svešs.
Ko tas nozīmē dzīvot šajā citā elementā iedzimtajā
grēkā un būt svešiniekam Dieva priekšā? Piemēram, ūdens ir vide, kurā
cilvēks ir svešinieks. Viņš nespēj tajā dzīvot un pat labu peldētāju ne
mirkli neatstāj paniskas bailes aizrīties un smakšanas mokās nogrimt
dzelmē tāpat ir ar mūsu kopību ar Dievu. Dieva tuvums ir kļuvis mums
nepanesams. Briesmīgi ir krist
dzīvā Dieva rokā! Un tas viss grēka dēļ. Kādreiz mēs bijām pie Dieva
kā savās mājās, kā savā elementā kā zivis ūdenī, bet tagad Dievs un
paradīze ir mums sveša un biedējoša vide.
Šī iemesla dēļ mūsdienu cilvēki izsmej paradīzi,
noniecina to par mītu un noraida Dieva piedāvāto atgriešanās ceļu
Kristu, pa kuru mēs no tīras Dieva žēlastības drīkstam atgriezties atpakaļ
pie sava Dieva. Tātad vaina nav mūsdienu samaitātajā laikmetā vai
ateismā. Tāda noraidīšana ir pastāvējusi visos laikos, kuros cilvēki ir
dzīvojuši pēc izraidīšanas no paradīzes. Cilvēks bioloģiski visnotaļ
dzīvs radījums, Dieva priekšā ir zaudēts, tikai vārda pēc dzīvs, bet
īstenībā jau miris. Viņš pats neko nespēj darīt, lai izbēgtu savam
liktenim. Nāve aizsniedz ikvienu, citu agrāk, citu nedaudz vēlāk, kā mēs
to redzam arī šajā evaņģēlija stāstā par Naines
jaunekli.
Un tieši tamdēļ, ka cilvēks tur neko vairs nespēj
darīt un viņa paša spēkos nav glābties, Dievs ir darbojies un turpina mūsu
vietā Kristū. Un klāt piegājis, TAS
KUNGS aizskāra zārku, un nesēji apstājās, un Viņš sacīja: jaunekli, Es tev
saku: celies augšā! Tā Dievs mums ir dāvājis Augšāmcelšanos. Viņš ir
licis nākt savam Dēlam, lai tas ar savām ciešanām, asinīm un krusta nāvi
izrautu mūs no šī nolādētā likteņa. Dievs, sludinot savu Evaņģēliju un
dāvinot mums ticību, liek mums piedzīvot pirmo augšāmcelšanos no garīgās
nāves, no neticības, kurā mēs visi slīkām, pirms Kristus ar Evaņģēlija
vārdu aizskāra mūsu mirušās sirdis līdzīgi kā zārku un teica mums: cilvēk,
es tev saku, celies augšā!
Tādā veidā mēs piedzīvojam augšāmcelšanos brīdī,
kad kļuvām vai kļūstam ticīgi pēkšņā atskārsme, ka visa iepriekšējā
dzīve ir bijusi grēka varas pārņemta un lēnām slīdēja lejup uz nāves
dzelmi. Ka visa iepriekšējā
dzīvošana faktiski nemaz nebija dzīve, bet gatavais posts un murgs tā
ir bijusi; ka tā bija velna un nāves gūstā pavadāma nožēlojama eksistence.
Bet tajā brīdī, kad Dieva Svētais Gars ar vārdu mani atgrieza, tā bija
augšāmcelšanās no garīgas nāves, kurā es grimu.
Mēs piedzīvojam augšāmcelšanos no savas garīgās nāves
arī tagad, šinī reizē un ikvienā brīdī, kad uzklausām Dieva vārdu
bauslības un Evaņģēlija pasludinājumā. Kad mēs dzirdam, cik svēts ir
Dievs, cik absolūti taisnīgs ir Viņš, ka nekas nepaliek Viņam apslēpts, ka
Viņš ir dzirdējis katru slepenībā izrunāto vārdu un redz katru iekšienē
domāto domu, ka Viņš pieprasa, lai
cilvēks pilnīgi paklausa Viņa likumam lai Viņš mīl Viņu pāri visām
lietām ar visu savu sirdi, ar visu savu dvēseli un ar visu savu spēku un
savu tuvāko kā sevi pašu. Un katru, kas nespēs turēt šo bausli, Viņš
tiesās kā grēcinieku un aizraidīs prom no sava vaiga.
Vai šinī
brīdī, mīļie draugi, mums nepaliek baigi ap sirdi? Vai mēs šajā brīdī
nejūtamies kā iedzīti strupceļā un bezspēcīgi? Kā bēguši no lauvas un
krituši lāča nagos, vai arī kā nogurumā atgriezušies savā namā un,
atbalstoties pret sienu, mums būtu iedzēlusi čūska. Tieši tā. Šajā brīdī mēs esam kā
pierauti no letarģiska miega un saprotam: ja nekas nemainīsies, tad mēs
esam pagalam.
Tieši šajā brīdi Dievs tev ir sagatavojis citu
sprediķi: Jēzus Kristus ir šeit, lai visu mainītu, Dieva žēlastība un
apžēlošana caur Viņu tiek piedāvāta visiem grēciniekiem. Viņš nepaies
garām nevienam kā Viņš nepagāja garām šai bēdu sagrauztajai atraitnei no
Naines: neraudi, viss būs
kārtībā! Un dāvās tev to, ko neviena auss nav dzirdējusi, neviena acs
nav redzējusi, bet ko Dievs ir sagatavojis tiem, kas saņem Viņa Dēlu. Tā
ir uzvara pār nāvi, tā ir
augšāmcelšanās. Šinī brīdī Dievs tev ar savu Garu pieceļ no garīgas
nāves un atjauno tevi ticībā. Tagad turies pie tās kā
vislielākā dārguma. Šinī brīdī Viņš ar savām asinīm atpērk tevi no grēka
varas, izrauj tevi no dzīves šajā nāvējošajā, no Dieva atsvešinātajā
elementā, un tu atkal atgriezies paradīzē.
Pagaidām to vēl nevar redzēt, bet ticībā tā ir
klātesoša. Pie dievgalda tu šajā trauslajā maizē un vīnā saņem paša Dieva spēku un dzer no
pašas dzīvības avota ēzdams Augšāmceltā Kristus miesu, un dzerdams Viņa
svētās asinis, kas ir izlietas tavu grēku piedošanai. Tu esi patiesības
ceļā, Kristū svētīgā gaitā pretī tai lielajai dienai, kad Dievs pats
tevi sagaidīs paradīzē un noslaucīs visas tavas asaras. Nekas tur vairs
nebūs nolādēts, nāves vairs nebūs, nedz vaidu, nedz sāpju. Šie vārdi ir
uzticami un patiesi, jo tie nāk no Dieva. Āmen.