Rudens ir laiks, kad ievācam ražu. Protams, šodien
lielākā daļa no mums vairs nenodarbojas ar zemkopību un tamdēļ arī vairs
nevar iedomāties šo svētīgo sajūtu: viss apdarīts, lauki ir novākti,
klētis un apcirkņi ir piepildīti. Prieks un gandarījums iemājo sirdī, un
lūpas pašas veras teikt pateicību Dievam, visa audzētājam, kas par mums
gadā, lai mums būtu iztika. Šodien mēs sliecamies saprast šos senos
baznīcas svētkus garīgā nozīmē. Šī ir tā diena, kad, atgriezušies no
iepirkumiem veikalā, mēs ar pateicību aplūkojam līdzi atnestos saiņus un
slavējam Dievu, kas par mums gādā. Jo mēs zinām: tas, ka mums visa kā ir
pa pilnam, tas ir Viņa nopelns, ne mūsējais. Viens gan ir dēstījis
teiksim, kāds fermeris no Leišmales vai kāds banānu plantāciju strādnieks
no Gvatemalas, cits aplaistīja, cits uzraudzīja un kopa, bet Dievs deva
spēku augšanai. Viņš deva arī man izdošanos un darbu, lai es varētu
strādāt savā vietā un nopelnītu naudu šiem iepirkumiem. Tāpēc mēs slavējam
Dievu, jo cildināms nav ne dēstītājs, ne laistītājs, bet Dievs, kas visu
audzē un uztur.
Tā ir svarīga atziņa: raža, ko ievācam, patiesībā nav
mūsu darba augļi. To visu ir devis un dod Dievs. Tā ir ticībā gūta atziņa,
tā nenāk no mūsu pašu saprašanas. Šī atziņa dod mums neparastu miera un
patvēruma sajūtu. Šī ticība, ka Dievs par mums gādā, dāvā paļāvību un
cerību: arī ja mums kaut kas neizdodas un tas notiek ik pa brīdim mēs
tomēr nemirsim badu, jo Dievs ir visu devis un Viņš dos mums mūsu barību
arī turpmāk savā laikā.
Savukārt
mūsu pašu dabiskā saprašana sliecas domāt, ka viss šajā dzīvē veiksme
karjerā, izdošanās darbā utt., ir mūsu pašu nopelns, mūsu darba augļi.
Tāds uzskats raksturīgs neticībai, un cilvēkam, kas stāv pilnu šķūņu
priekšā, tas dod milzīgu pašapmierinātību un lepnību: man gan ir krājumu
pa pilnam, es gan esmu gudrs, apķērīgs un izdarīgs!
Bet patiesībā tās ir muļķa domas. Neticīga muļķa.
Lielākā daļa neticīgo nemaz nav muļķi, taisni vai otrādi pasaulīgā
izpratnē viņi ir visādu gudrību un praktisku atziņu pilni. Tieši tāpēc
viņi nemaz neizjūt gandarījumu apkūlības dienās, kad visi apcirkņi un
šķūņi ir pilni. Viņam tieši šīs lielās praktiskās gudrības dēļ nav arī
nekādā miera sirdī, jo viņu allaž nepamet doma: šogad man gan labi sanāca,
bet kā būs nākošgad? Ja es nošauju greizi un nelaikā sēju vai iestādu,
viss būs pagalam. Turklāt dzīvē nav nekādas stabilitātes. Kur es likšos,
kur dabūšu iztiku ģimenei? Kreditori prasīs savu, viņi atnāks un atņems
man visu, kas man ir, un man būs jāpaliek par ubagu. Izmisums, bezcerība
rādās nākotnē, kaut arī šodien vēl krājumu pa pilnam. Visi svin apkūlības,
bet gudrais saimnieks sēž ar drūmu vaigu. Kad viņam prasa: ko tu tik
pesimistisks? Tad gudrais visgudri nopūšas: pesimists esot labi informēts
optimists...
Un
jāsaka, ka tas tiešām tā arī ir: šis par saviem nopelniem lepnais
saimnieks tik tiesām ir labi informēts un prot ievākt un analizēt
informāciju arī no savas sirdsapziņas. Tā viņam vēsta skarbu spriedumu: Ko cilvēks ir sējis, to viņš arī
pļaus. Kas sējis paļāvībā tikai uz sevi, tas arī tāpat pļaus. Šie
vārdi gan nāk no Svētajiem Rakstiem, kurus šis cilvēks nicina un nekad nav
lasījis, bet viņš tos kaut kādā veidā ir uzzinājis. Dievs atrod ceļu, kā
paziņot bezdievjiem savu spriedumu arī tad, ja viņi noniecina Svētos
Rakstus. Dieva baušļi ir ierakstīti katra cilvēka sirdī nojausma par
pēdējo tiesu traucē mierīgi dzīvot un arī gulēt. Neticībai pat labos
laikos nav prieka par pilnu klēti. Tā atrod kādu sīku trūkumu un gaužas,
tai pietiek ar kādu neizdošanos, lai kristu gudro pesimismā un zaudētu
cerību nākotnei.
Ko esi sējis, to pļausi... Nav nekā briesmīgāka, ja
tāda pašu sētā raža piepildās garīgā nozīmē: mūžībā. Ja tikai
iedomājamies, ka mums būtu jāstāv tur Dieva priekšā ar saviem nopelniem,
sirdi sagrābj bailes un izmisums. Tāpēc mēs, kas kopā vienā garā
apliecinām vienu ticību, neļausimies, ka velns mūs piemuļķo! Viss, ko mēs
labu gūstam iztiku, mājvietu, karjeru nav mūsu nopelns, bet Dieva
gādība par mums. Tāpēc ļausim, lai tad Svētais Gars mūs mierina, kad
uzmācās velns, un dara gudrus pestīšanai ticībā uz Jēzu Kristu. Ar ticību
Viņa nopelnam, ne ar sava darba augļiem mums ir jālielās. Kad veicas un
esam savākuši labu ābolu ražu, ievākušies jaunā dzīvoklī, dabūjuši jaunu
darbu utt., neaizmirsīsim apliecināt savu ticību Dievam, Tēvam,
Visuvaldītājam, debess un zemes Radītajam. Tā, kā katehisms mūs uz to
aicina. Ņemsim to rokā savā pateicības brīdī un lasīsim. Tas būs nedaudz
svinīgi, bet tādiem svinības pilniem brīžiem pienākas vieta mūsu dzīvē,
mūsu mājās, mūsu ikdienā:
Es ticu, ka Dievs mani radījis līdz ar visu radību, ka
Viņš man devis miesu un dvēseli, acis, ausis un visus locekļus, saprātu un
visas maņas un joprojām uztur, - turklāt apģērbu un apavus, ēdienu un
dzērienu, māju un sētu, sievu un bērnus, laukus un lopus un visu pārējo
mantu un ar visu, kas šai miesai un dzīvībai vajadzīgs, bagātīgi un ik
dienas mani apgādā, pret visām briesmām aizsargā un no visa ļauna glābj un
pasargā; un to visu Viņš dara no tīras tēvišķas, dievišķas labestības un
žēlastības, lai gan neesmu to pelnījis un neesmu tā cienīgs. Par visu to
man būs Viņam pateikties, Viņu slavēt, Viņam kalpot un paklausīgam būt.
Šādā ticības apliecībā mēs sajutīsim patiesu mieru un
līdzsvara sajūtu savā sirdī šajā kārtējā ražas brīdi. Un neviens šo prieku
vairs mums nevarēs atņemt. Mēs gavilēsim savās dzīvēs kā meža putni
vasaras vidū. Tās būs patiesas Dieva bērnu gaviles un patiess
miers.
Dariet to arī tad, kad raža ir knapāka, kad neveicas
un nepiepildās kāda iecere, kad pietrūkst, teiksim, krietni apmaksāta
darba, ērta dzīvokļa arī tad ķerieties pie katehisma un aplieciniet
kopā ar Dr. Mārtiņu Luteru pirmo šo ticības artikulu! Jūs piedzīvosit,
kāds spēks ir ticības apliecināšanā. Tas ir ne tikai svinīgs rituāls, bet
kaut kas vairāk. Mums paliekot šajā ticības apliecībā un lūgšanā, Svētais
Gars mūs mierina un aizstāv arī grūtākos laikos saglabāt paļāvību, ka
Dievs man dod savu barību savā laikā un tieši to, kas man ir vajadzīgs,
par ko es lūdzu. Tikai nesāksim plosīties un zūdīties: ko ēdīsim, ko
ģērbsim, kā iztiksim, jo tā dara neticība uzmācīgā doma, kas visā ražā
un guvumā redz savu nopelnu, kas paļaujas tikai pati uz sevi.
Latvijas sociālpētnieki nesen publicēja satraucošus
datus: lielākā daļa sabiedrības slīgst bezcerībā par savu nākotni. Tie nav
tikai melanholiskie raksturi un vecākās paaudzes cilvēki, bet pārsvarā
jaunieši. Viņi atzīst, ka mūsu zemē visu izšķir personiskie sakari, nevis
izglītība un iniciatīva un talants. Tikai katrs ceturtais strādājošais var
pilnā mērā apgādāt savu ģimeni, 87% jauno darba ņēmēju ir algādži tikai
peļņas nozarēs, kam nav nekāda sakara ar paša gribēto arodu. Jauniešu vidū
strauji izplatās nolemtības sajūta. Sociālās nodrošināšanas sistēma ir
sagrauta pirms tā vēl tika radīta. Skolotāja, ārsta, mācītāja un
tamlīdzīgi kalpojošie arodi ir
noniecināti. Uzņēmēja darbības principi pakļauti džungļu likumam. Ko darīs
tie, kam nav blatiņa, lai uzstartētu dzīvi? Nu ko, latvju valsts stūrmaņi ir
pienācis pļaujas laiks un ir jāpļauj, ko esam sējuši! Bezcerība valda
gandrīz katrā vietā un katrā sirdī un apdraud visas sabiedrības
nākotni.
Bet cerības nav un nevar būt tur, kur pazūd ticība.
Nolemtības sajūta un drūmums plosās tieši tur, kur jaunie ļaudis ieaug
kultūrā, kura sludina, ka cilvēks ir visa universa centrs, ka no viņiem
pašiem ir atkarīga raža un viņu dzīves apkūlības jeb izdošanās.
Paradoksāli, bet tieši tagad, kad jaunatnei ir pavērusies plašu iespēju
pasaule un Latvija ir atgriezusies Eiropas valstu pulkā, jaunatnē pieaug
nolemtības sajūta. Gluži kā jau minētajā piemērā par drūmo saimnieku labas
ražas svētkos. Vai aizvien plašumā ejošā bezdievība nepadara mūsu jaunatni
par šī labi informētā un drūmā saimnieka bērniem faktiskās bezdievības
bērniem? Briesmas katra atsevišķā un visas nācijas kopīgajā
liktenī.
Ja laivā ir sūce, tad to var aizšūt un kuģis
nenogrimst. Vistrakāk ir tad, kad sūces aiztaisīšana nevienu vairs
neuztrauc. Ja visas vērtības ir ieliktas naudas ražā, finansu pļaujā un
seksīgas ārienes kopšanā, tad patiesā Dieva un ražas devēja vietā tiek
pielūgti elki. Elkdievība ir sēšana miesā. Bet kas miesā sēj, tas pļaus no
miesas pazušanu. Arī par gūtiem panākumiem ienākumiem un ražu, mājvietu
un pasargāšanu no nelaimes nav pateicības Dievam, bet tiek izcelti paša
nopelni.
Arī kristieši šodien pakļaujas tādiem ražas svētkiem un tādai sējai: sabiedrisko vērtību
vai drīzāk antivērtību slogs spiež arī uz mums, ticīgajiem. Reklāmas
tēli un centrālie brendi
sludina: paļaujies uz sevi, uz saviem nopelniem tad varēs iepļaut vēl
vairāk. Kurš gan no jums nepazīst sagandētu garastāvokli par nepietiekamu
atalgojumu, izredžu trūkumu darbā, rūgtumu un pastāvīgu nervozēšanu par
nākotni. Un turpretim, cik reti sirdī ir tā svētīgā pateicības sajūta
Dievam par visu, ko Viņš ir devis par jumtu virs galvas, ēdienu,
apģērbu, par sievu vai par bērniem? Neticība ir atvars, kura straumi jūtam
katrs ikviens. Ja pret to gribam peldēt pašu spēkiem un vienatnē, šis
neticības atvars ātri vien iesūks mūs iekšā un mēs kļūsim līdzīgi šai
pasaulei. Toties nākdami kopā Dieva draudzē, mēs mācīsimies visas savas
rūpes likt Dieva rokās un atzīt, ka Viņš ir tas, kas gadā par visu tā
mēs saņemsim atvieglojumu savām dvēselēm.
Skatieties uz putniem gaisā: ne tie sēj, ne tie
pļauj, ne tie sakrāj šķūņos, un jūsu Debesu Tēvs tos baro. Tie ir Jēzus
Kristus vārdi mums, Viņa sekotājiem. Liec visu Dieva rokās, kas sirdī
kremt un smeldz! Viņš gādās, ka tu atradīsi iztikšanu. Kāds muļķis gan tu
esi, ja tu neuztici Viņam arī savu miesīgo iztikšanu un nemitīgi raizējies
par savu dzīvi! Tā šajā lietā māca Mārtiņš Luters: ja kādam ir iemesls
raizēties un domāt par pļaušanu, tad tie ir mazie putniņi. Viņi neprot sēt,
un, kad vasara tuvojas, tiem jādomā: Tagad visa pasaule sēj sēklu, lai
vēlāk ievāktu ražu. Bet mums nav svētīgo graudu, ko sēt un ko pļaut. Kur
mēs atradīsim pārtiku pārējam gadam, īpaši ziemas aukstumā, kad viss ir
novākts un nekas nav palicis uz lauka? Ko mēs, cilvēki, darītu, ja kaut
vienu vasaru mums nebūtu nekā ko sēt? Cik gan izmisusi tad kļūtu pasaule,
it kā mēs visi būtu nolemti bada nāvei! Bet mazie putniņi turpina
lidināties gaisā, dziedādami un rotaļādamies bez rūpēm, kaut arī viņi
nezina, kur radīsies viņu nākamā barība. Bet mēs, alkatīgie vēderi, esam
tik nožēlojami, ka nevaram beigt uztraukties, pat arī, ja mūsu šķūņi un
kambari ir piepildīti un mēs redzam graudus bagātīgi augam
laukā.
Redziet, Kristus padara putnus par mūsu skolotājiem:
pat bezpalīdzīgs zvirbulis kļūs par teologu un mācītāju visgudrākajam
cilvēkam, kuru viņš zina pamācīt: jūs nožēlojamie cilvēki! Jums ir nami
un mājas, nauda un īpašumi. Ik gadu jums ir lauki pilni ar labību, jums
allaž ir pat vairāk nekā jums ir nepieciešams. Un tomēr jūs nevarat atrast
mieru, jūs vienmēr raizējaties, ka būsi badā. Kaut arī mēs, zvirbuļi, esam
neskaitāmi, neviens no mums savas dienas nepavada raizēs, un tomēr Dievs
mūs pabaro katru dienu. Ja putni tik labi apguvuši mākslu uzticēties
Dievam un mest visas rūpes uz Viņu, tad mums, kas esam Dieva bērni,
vajadzētu vēl labāk.
Ps
145, 15-21
Visas
acis gaida uz Tevi, un Tu viņiem dod viņu barību savā laikā; 16
Tu atver Savu roku un paēdini visus, kas dzīvo, ar labu prātu. 17
Tas Kungs ir taisns visos Savos ceļos un svēts visos Savos darbos. 18
Tas Kungs ir tuvu visiem, kas Viņu piesauc, visiem, kas Viņu piesauc
patiesībā. 19
Viņš izpilda, ko vēlas tie, kas Viņu bīstas, dzird viņu brēkšanu un palīdz
viņiem. 20
Tas Kungs pasargā visus, kas Viņu mīl, bet Viņš iznīcinās visus
bezdievīgos. 21
Mana mute paudīs Tā Kunga slavu, un visa miesa lai teic Viņa svēto Vārdu
mūžīgi mūžam! Mēs slavējam To Kungu tagad un mūžīgi! Alelujā!
Āmen.