|
Dodies tālāk! Bībeles stunda: 1.Kor.4:8-13 Lutera lūgšanas Lūdz kopā ar Luteru! |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Kristus dzimšanas svētkos, 2004 KLB-KMD Tukums Fakti par glābšanu mums
Lk. 2:1-14 12 Un to ņemieties par zīmi: jūs atradīsit bērnu autos ietītu un silē gulošu." 13 Un piepeši tur pie eņģeļa bija debespulku draudze; tie slavēja Dievu un sacīja: 14 "Gods Dievam augstībā, un miers virs zemes, un cilvēkiem labs prāts."
Šajā svētku reizē mūsu priekšā ir dievišķā iedvesmā pārmantots
teksts, kas runā par mūsu Kunga un Pestītāja piedzimšanas jeb miesā
nākšanas faktiem. Šajā sakarā mēs Kristus draudze negribam dzirdēt
neko citu kā faktus. Jo pats mūžīgais Dieva Dēls ir piedzimis priekš mums
kā bērns, mums ir dots Dēls Viņa vārds ir Brīnums, Padoma Devējs,
Varenais Dievs, mūžīgais Tēvs un Miera valdnieks. Viņa vārds ir Pestītājs,
Tas Kungs Jēzus Kristus. Mums ir Dievs, kas mūs glābj. Glābējs un
Pestītājs no nāves. Daudziem šis stāsts
liekās kā pasaka un daudziem patīk Ziemassvētkos klausīties pasakas par
Dieva Dēlu, jo daudzi ir bez Dieva šajā pasaulē, un tāpēc arī Dieva miesā
nākšana viņu uztverē ir fantāzija. Tajā arī nav iespējams nekāds brīnums.
Tā ir tā samaitāta uztvere, kas cilvēkam ir iedzimta kopš grēkā krišanas
padzīšanas no Ēdenes. Tajā trūkst Dieva un trūkst paradīzes. Taču tā ir
sakropļota izpratne par realitātes faktiem. Pateicība Dievam, ka Viņš mums
ir atklājis patiesos faktus un ar savu vārdu pasludina mums patiesību:
Dieva mūžīgais Dēls Vārds kā Logoss, caur kuru viss ir radīts tapa
miesa. Viņš piedzima jaunavai, kas to ieņēma no Svētā Gara. Tas ir
brīnums, cilvēka prātam pilnīgi netverams pasaulē nākšanas veids.
1 Tanī laikā nāca no
ķeizara Augusta pavēle reģistrēt visus valsts iedzīvotājus nodokļu
maksāšanai. 2Un šī pirmā
reģistrēšana nodokļu maksāšanai notika tajā brīdī, kad Kirenijs valdīja
Sīrijā.
Šī teksta nolūks nav fiksēt precīzu datumu, kad Jēzus ir
piedzimis. 25. decembris ir tikai kopš 4. gadsimta ieviesta tradīcija
svinēt Kristus piedzimšanu. Raksti mums ļauj spriest par to, ka Jēzus ir
piedzimis naktī, jo eņģeļi parādījās ganiem naktī. Nakts jūdu laika
izpratnē iestājās līdz ar tumsu, tā kā mēs arī neko vairāk nezinām teikt
arī par Jēzus dzimšanas stundu: varam runāt tikai par laiku no tumsas
iestāšanās svētvakarā līdz rītausmai pirmajā Ziemassvētku dienā. Tas, ko
vēlas šeit paskaidrot Dieva iedvesmotais rakstnieks Lūka, ir kāds dīvains
fakts: kaut gan Jāzeps un Marija dzīvoja Nācaretē Galilejā, bērns piedzima
Bētlemē Jūdejā. Lūkam, kā redzams, nemaz nerūp fiksēt datumu. Imperatora
dekrēts par visas impērijas iedzīvotāju reģistrāciju bija iedarbinājis
fantastisku mašinēriju milzīgajā Romas valstī. Brīnumains šeit ir tas
fakts, ka šīs pavēles spēkā stāšanās sakrita tieši ar Pestītāja dzimšanas
laiku, un tāpēc Marija savas grūtniecības beigu fāzē bija spiesta ceļot uz
Bētlemi. Dievs gribēja, lai Dāvida mūžīgais mantinieks piedzimtu Dāvida
pilsētā. Šo faktu var izprast divējādi: bezdievīgā izpratne, kas šo faktu
saprot kā nejaušību, jo šo notikumu centrā redz Romas impērijas
birokrātiskās mašinērijas darbošanos globālā mērogā, un Jēzus dzimšana
Bētlemē ir pakārtota šīm norisēm. Otrs veids, kā to saprot Dieva ļaudis,
ir tāds, kas centrā redz Jēzus dzimšanu, bet impērijas nodokļu maksātāju
reģistrācijas procesu tikai kā Rakstu piepildīšanās ieganstu. Ticīgajiem
Dieva Dēls ir bezgalīgi lielāks par jebkuru impēriju un imperatoru. Var
jau vaicāt, vai tad Dievs to nevarēja izkārtot savādāk, vai tad vajadzēja
celt tik lielu ažiotāžu un vispārēju tautas kustību? Atbilde ir: Dievs
pats izvēlas gan veidu, gan brīdi, kā piepildīt savu gribu un mēs esam
tikai šī fakta priekšā. Turklāt
ir jāņem vērā, ka evaņģēlists Lūka uzsver, ka tā ir pirmā reģistrācija. Tā
bija unikāla. Nekas tāds līdz šim vēl nekad nebija noticis. 3 Tad visi nogāja
pierakstīties, katrs savā cilts pilsētā. Imperatora dekrētam bija
pakļauts ikviens. Jūdu tradīcija bija tāda, ka reģistrācijai bija jānotiek
katra dzimtajā vietā. Romas iestādes pilnībā akceptēja vietējās parašas,
kaut arī tās atšķīrās no viņu piekoptajām. 4 Arī Jāzeps no Galilejas,
no Nācaretes pilsētas, nogāja uz Jūdeju, uz Dāvida pilsētu, vārdā Bētlemi,
tāpēc ka viņš bija no Dāvida nama un cilts, 5 ka pierakstītos ar
Mariju, savu saderināto, kas bija grūta. Ar
saderinātajiem Jāzepu no Dāvida cilts un jaunavu Mariju Lūka savā
evaņģēlijā iepazīstina jau 1, 27. Starp citu, arī Marija ir no Dāvida
cilts. Tā nu šeit svētais rakstnieks Lūka norāda, ka Jēzus pēc miesas,
tātad pēc tām fiziskajām asinīm, kuras Viņš manto no savas mātes, iedzima
Dāvida līnijā, bet pēc sava audžutēva Jāzepa izcelsmes Viņš saskaņā ar
jūdu likumiem mantošanas tiesībām tika pieskaitīts Dāvida
namam. Jāzeps ņēma
Mariju līdz, lai aizsargātu viņu no mēlnešiem un ķengām un lai varētu
rūpēties par viņu, un sagādāt visu, kas bija nepieciešams viņas stāvoklī.
Dieva eņģelis bija atklājis viņiem abiem šīs grūtniecības patieso jēgu un
pavēstījis, kas būs gaidāmais bērns. Droši, ka Dievs ar savu Svēto Garu
viņus arī nemitīgi apskaidroja un stiprināja, ka viņi varēja panest visu
apkārtējo nievājošo attieksmi. Citādi tas nav cilvēka spēkos izturēt
vairākuma moralizējošo nosodījumu. 6 Un, tiem turpat esot, dienu skaits tapa piepildīts un
viņa dzemdēja. 7
Un viņai piedzima viņas pirmdzimtais Dēls, un viņa To ietina autiņos un
lika silē, jo tiem citur nebija vietas tai mājoklī. Šie divi panti ir vienīgā vēsturiskā liecība par Pestītāja
dzimšanu. Nekādu citu aprakstu par to nav, un tieši tāpēc tie ir
neizsakāms dārgums visiem tiem, kas savu likteni mūžībā redz ieliktu Jēzus
rokās. Jāievēro, kā izmainās vēstījuma valoda tās izteiksme vien jau
norāda uz īpašu jēgu. Nevis un viņa turpat arī dzemdēja, bet gan runa ir
par to dienu atskaiti, kuru piepildīšanās tagad ir pienākusi. Tajā
vispirms noskaidrojas realitātes fakti: Marija dzemdēja nevis nevaļā, it
kā grūtniecības noslēgums būtu viņus pārsteidzis nesagatavotus, bet gan
piepildoties viņas grūtniecības laikam, kad viss bija sagatavots un
nostājies savās vietās pēc Dieva prāta. Jēzus dzimšana, protams, iezīmēja piepildīšanos arī visas cilvēces
mērogā, par ko liecina apustulis Pāvils Gal 4, 4: Bet, kad laiks bija piepildījies, tad
Dievs sūtīja Savu Dēlu, dzimušu no sievas, noliktu zem bauslības,
5 lai izpirktu tos, pār
kuriem valdīja bauslība, ka mēs iegūtu bērnu tiesības. Tas norāda, ka ar Jēzus pasaulē nākšanu cilvēces vēsturē bija
pabeigts un piepildīts tās brieduma posms, tagad tai atlika ieiet
atrisinājuma fāzē, kādu to jau no iesākuma bija paredzējis Dievs. Starp
citu, pēc Bībeles izpratnes, ar to sākās pēdējais aiōns jeb laikmets šīs
pasaules vēsturē tajā dzīvojam arī mēs šodien: kopš Kristus dzimšanas
tas vēl aizvien ir žēlastības laiks pirms gaidāmās beigu
tiesas. Tomēr mūsu teksts šajā vietā runā tikai par Marijas dzemdībām un
pavēsta šo faktu: šīs dzemdības nebija sasteigtas. Te gan ir radušies
dažādi pārpratumi, pie kuriem vainīgi daži pasaulslaveni mākslas darbi,
kuros ir attēlots Jāzeps, kas klaudzina pie namu durvīm Bētlemē, lai
ielaiž viņa sievu, kurai kuru katru brīdi būs jādzemdē. Jāzepam bija laika
pa pilnam, lai atrastu vietu un sakārtotu visu, kas bija nepieciešams
gaidāmajām dzemdībām. Viņam netrūka arī līdzekļu šim nolūkam. Protams,
apstākļos, kādos viņi ierīkojās uz palikšanu Bētlemē, viņi bija ļoti
nabadzīgi tā tas bija pēc Dieva prāta: Viņam, uz kura kamiešiem guļ
valdīšana visā universā, bija jāierodas šajā pasaulē nevis aristokrāta
pārticīgā namā un pat ne pašā mājoklī, bet necilā piebūvītē. Viņi ieradās Bētlemē dažas dienas pirms gaidāmajām dzemdībām un
apmetās tur uz dzīvi, iespējams, pie saviem radiem. Pats šis mājoklis bija
šaurs iespējams, ka tam bija tikai viena liela dzīvojamā telpa. Tur
Jāzeps ar Mariju kā viesi varēja uzturēties dienas laikā. Mājai bija arī
piebūve, kas pavisam droši arī bija no mūra. Tajā tika turēti visādi
piederumi. Kā mēs lasām, tur bija arī silīte. Tur bija arī vieta, kur
piesiet ēzeli vai pat divus. Viens piederēja saimniekam, bet otrs, kas
bija nesis grūtnieci Mariju, piederēja Jāzepam. Tur viņiem abiem bija
ierīkota arī guļas vieta kaut kas līdzīgs gultai diviem viesiem. Šī
piebūve kopā ar lopiem bija ļoti trūcīga, tomēr tajā bija pietiekami daudz
vietas, lai pārnakšņotu. Jāzeps un Marija bija to akceptējuši. Tad pienāca dzemdību
nakts. Par pašām dzemdībām trūkst garāka apraksta. Tas nozīmē, ka viņš
nāca pasaulē pilnīgi normālā veidā un tādos apstākļos, kādos piedzimst
ikviens cilvēks: Marijai piedzima viņas pirmdzimtais Dēls.
Ievērosim, ka oriģināltekstā ir uzvērts viņas, nevis viņu, Marijas un
nevis Marijas un Jāzepa Dēls. Jēzus ģenētiskā vai fiziskā nozīmē nav
Jāzepa Dēls, bet tikai Marijas Dēls. Tādēļ, ka nebija nevienas
piemērotākas vietas, jaundzimušajam tika ierīkota silīte. Abi ēzeļi tika
izvesti un piesieti ārpusē. Sākoties dzemdībām, Jāzeps pasauca nama tēva
sievu, iespējams, vēl kādas sievietes no kaimiņiem. Nav nekāda pamata
uzskatīt, ka Marija un Jāzeps, dzemdībām sākoties, būtu bijuši vieni paši.
Arī autiņi, kuros jaundzimušais Jēzus tika ietīts, nebija kādas skrandas,
bet speciāli šim nolūkam domātas mīkstas un siltas drānas, kuras Jāzeps
bija iegādājies jau krietnu laiku iepriekš. Dzemdību norisē nebija nekā
sevišķa, cik to varam spriest no vēsturiski vienīgā avota mūsu šīsdienas
Lūkas teksta, un tāpēc visādiem fantastiskiem izpušķojumiem nav faktu
pamata. Bet mums šajā stāstā ir jāturas vienīgi pie faktiem. 8 Un gani bija ap to pašu
vietu laukā, tie, nomodā būdami, sargāja naktī savus lopus. Arī šajā
faktā nav nekā sevišķa: šajā gada laikā gani izveda savus lopus ganīties
ārpusē pilsētiņas apkārtnes klajumos, kas nevienam nepiederēja un līdz
ar to bija pieejams ikvienam. Viņiem bija jāpavada nakts zem atklātas
debess un jāapsargā savi lopiņi. Kāpēc vispār šie gani būtu jāpiemin?
Tāpēc, ka tieši viņus Dievs bija izraudzījies par tiem, kuriem bija
jāsaņem šī vēsts par Pestītāja dzimšanu. Ganu profesijai nebija augsts
statuss, drīzāk gan otrādi viņi neuzskatīja sevi par cienīgiem stāvēt
Dieva priekšā. Viņiem drīzāk bija bailes sastapties ar Dieva godību. Līdz
šim visā šajā stāstā nebija nekā izcila, nekā brīnumaina un aizgrābjoša.
Arī šie gani, satinušies biezās drēbēs, snauduļoja, kad PĒKŠŅI nāca Tā Kunga eņģelis ar Tā
Kunga godību 9 un Tā Kunga eņģelis pie
tiem piestājās, un Tā Kunga spožums tos apspīdēja, un tie bijās ļoti:
Vienā mirklī viss tika izmainīts, šis stāsts iegūst pavisam citu
dinamiku.
10 Bet eņģelis uz tiem sacīja: "Nebīstieties, jo redzi, es
jums pasludinu lielu prieku, kas visiem ļaudīm notiks:
11
jo jums šodien Pestītājs dzimis, Dāvida pilsētā, kas ir Kristus, Tas
Kungs. Šī ir tā vēsts bailēm ir jārimstas,
jo šī vēsts ir neizsakāma svētība. Baiļu vairs nav to evaņģēlijs
pasludina katru reizi: tev nav vairs jābaidās reiz stāvēt Tā Kunga godības
priekšā. Eņģelis pasludina lielo prieku visiem ļaudīm un apzīmē tos ar
vārdu laoss, kā parasti tika apzīmēta Dieva tauta. Brīnišķā vēsts ir tā,
ka Evaņģēlija sludināšanā visi ļaudis, visas tautas, kas līdz šim dzīvoja
tālu no Dieva, var tikt uzņemtas Dieva tautas pulkā. JUMS Pestītājs ir
dzimis. Šis vārds Sōtēr izsaka
glābšanu, pestīšanu. Turklāt teksts ļoti konkrēti norāda šis ir tas
vienīgais Pestītājs Kristus Tas Kungs. Tas nozīmē, ka tas ir nevis kaut
kāds glābējs, bet tas, kas izglābj arī no nāves. Tas, kas glābj piedodams
grēkus. Bet vienīgi Dievs var piedot grēkus. Kā Marija jau to apliecināja
savā slavas dziesmā: mans gars
gavilē par Dievu, manu Pestītāju. Arī pagānu valdnieki un imperatori
mēdza sevi attēlot kā dievišķas personas un saistīt sevi ar glābšanu.
Kristīgā izpratne, attiecinot Pestītāja titulu uz Jēzu, ir pilnīgā
pretstatā ar to, kā to lietoja hellēņi. Nevis kāds šīs pasaules varenais,
bet pats Dievs tagad ir kļuvis par Glābēju, nevis tikai laikā, bet arī
mūžībā. 12 Un to ņemieties par zīmi:
jūs atradīsit bērnu autos ietītu un silē gulošu. Kas ir šis mazais
bērns, kas guļ silītē? Luters saka, ka šajā bērnā, kas guļ pie Marijas
krūts, ir tas, kas tur rokā zvaigžņu ceļus. Pats Visuvarenais Dievs,
apsolītais Mesija visā spēkā un godībā, Kungs un Valdnieks, kuram nav
līdzīga, ir iegūlies šajā silītē. 13 Un piepeši tur pie
eņģeļa bija debespulku draudze; tie slavēja Dievu un sacīja:
14 "Gods Dievam augstībā,
un miers virs zemes cilvēkiem, pie kā Viņam labs prāts." Tikko vēl tas bija viens pats eņģelis ar savu priecīgo vēsti, un
piepeši to ir vesela armija. Zeme grimst klusumā un mierā, bet Debesīs
triumfē varens eņģeļu koris, ko uzklausa tikai saujiņa ganu. Liekās
pilnīgi jocīgi, bet tieši tāds ir Dieva prāts, Viņa griba un Viņa ceļš pie
cilvēkiem: kas pasaulē zems un nicināts un kas nav nekas, to Dievs ir
izredzējis, lai iznīcinātu tos, kas ir kas. Šī ir armija, kas pasludina
mieru! Ar
14. pantu nobeidzas mūsu teksts tas ir dzejā teikts teksts un tāpēc tā
faktu analīze atšķiras no visas iepriekšējās. Ievērosim šeit kontrastu
Dieva augstība izsaka pašu augstāko vietu, kamēr zeme ir pati zemākā.
Eņģeļu slavas dziesma Dievam par Pestītāja dzimšanu virs zemes dod mieru,
cilvēki tagad ir Dieva labprātības pārklāti. Pestītājs tagad ir pasaulē un
tas ir vislielākais pamats slavēt Dievu un pateikties, jo caur Pestītāju
Kristu ir notikusi salīdzināšanās, dzēstas Dieva dusmas ar Viņa krusta
asinīm ir nodibināts miers visu starpā gan debesīs, gan virs zemes (sal.
Kol 1, 20). Uz zemes šeit
nozīmē visu zemi, nevis tikai kādas atsevišķas vietas. Dieva Dēla dzimšana
ir arī visdrošākais apliecinājums, ka Dievs savā labprātībā grib izglābt
visus cilvēkus. Vai visi cilvēki patiešām grib glābties? Bet viņiem
visiem, kas virs zemes, arvien ir tāda iespēja. Tāpēc virs zemes ir miers,
jo visiem ir iespēja saņemt Dieva žēlastību un nokļūt Viņa labprātībā. Lai
Dievs palīdz ikvienam to saņemt, tajā nokļūt un palikt ticībā Kristum
Jēzum, Glābējam. Žēlastībā mēs esam pestīti. Āmen.
Lasi citus sprediķus! |