|
Dodies tālāk! Bībeles stunda: 1.Kor.4:14-17 Lutera lūgšanas Lūdz kopā ar Luteru! |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
1. post Epiphania, 2005 KLB-KMD Tukums Dzīvais upuris
Rom. 12:1 1 Es jums lieku pie sirds, brāļi, Dieva žēlsirdības vārdā nodot sevi pašus par dzīvu, svētu Dievam patīkamu upuri, tā lai ir jūsu garīgā kalpošana.
Ko jūs domājat paši par sevi kādi jūs
esat? Katrs kristietis nes sevī kaut ko īpašu,
viņš ir atšķirīgs no lielākās daļas cilvēku šajā pasaulē. Tajā viņš ir
svešinieks, kas atrodas ceļā caur šai pasaulei. Tajā viņam nav paliekamas
pilsētas. Kristietis ir savējais pie Dieva un viņa piederība ir Debesīs,
kopā ar visiem svētajiem kristietis ir Dieva tautas loceklis.
Kristus dēļ Dievs ir piedevis grēkus un
izrāvis tevi no aplamās, tumsas spēkiem pakļautās dzīves jaunā eksistencē,
kura vēl nāk. Bet caur vārdu un caur sakramentu, dzīvojot ticībā un
draudzē, šī gaidāmā jeb nākošā valstība jau ir šeit. Nākotne ir
iestājusies jau tagad: kristieša dzīve draudzē kopā ar vārdu un sakramentu
un arī ar citiem kristiešiem ir dzīve žēlastības valstībā, patiesības
valstībā, ticības, cerības un mīlestības valstībā kopā ar savu Kungu Jēzu
Kristu. Viņš ir arī apliecinājis: Mana valstība nav no šīs pasaules. Kas
ir kopā ar Kristu, uzņemdami Viņa vārdus mācību, tie jau tagad savā
ticībā ir Viņa valstības iemītnieki, bet reiz sastaps Viņu vaigā un viņi
paliks kopā ar savu Kungu mūžīgi. Lūk, tādi jūs esat ne šai pasaulei
līdzīgi pat ne sīkumos vai ārējā formā, bet iekšēji pārvērsti,
transformēti un paša Dieva godība ir uz jums. Jūs prasīsit, kā es to zinu
par jums teikt? Ne es, bet Dieva vārds jums to saka, apsola un apstiprina.
Tas nozīmē, tās ir paša Dieva domas par jums un ja jums kaut kādās
lietās vēl ir savādākas domas, esiet uzcītīgi Dieva vārda klausītāji,
Dievs jums atklās arī tās. Un tomēr, lielākā daļa no mūsu dzīves
norit šinī pasaulē, tagadējā postmodernajā laikmetā. Svētie
Raksti saka, ka tas ir ļauns, ka šīs pasaules dievs ir velns. Kādēļ tad
Dievs liek mums vēl uzkavēties tādā visnotaļ naidīgā vidē ienaidnieka
nometnē un neļauj mums tūlīt atraisīties no šīs dzīves, lai mēs varētu būt
kopā ar savu Kungu, kas ir daudz, daudz labāk? Atcerēsimies galveno
epifānijas jeb atspīdēšanās laika domu mēs esam šeit, lai apliecinātu
Kristus vārdu patiesību, lai spīdētu kā pilsēta kalnā. Lai viņi nestu
vārdus, ko Dievs ir devis, paustu evaņģēliju un lai pasaule ticētu, lai tā
atklātu Dieva mīlestību uz visiem cilvēkiem, Viņa skaidrību.(Lasi Jņ 17,
īpaši 17. un 18. pantu). Tā daudzi var nākt no tumsas gaismā, lai viņu šī
laikmeta valdnieka apstulbotās sirdis tiktu atbrīvotas tā, ka daudziem
atspīd Kristus evaņģēlija gaišums. Tātad ļaunums un bezdievība valda šīs
pasaules laikmetā. Vai tas nav pārāk skarbs spriedums, kā Dieva vārds
tiesā šo mūsdienu laikmetu? Ieklausieties, ko šis laikmets pats vēstī par
sevi, ko tas liek spriest par sevi! Tas sludina: kas vieniem ļaunums,
otriem labums, kas vieniem nešķīstība, otriem divu cilvēku mīlestība.
Nelaimes, vardarbība, noziedzība, nāve uz ceļiem un ne tikai kāds
autobraucējs ar beisbola rungu rokā apstrādā gājēju uz gājēju pārejas.
Tur, kur no viņa noteikumi prasa saudzēt un gādāt, viņš zvērīgi uzbrūk.
Katru dienu mēs dzirdam par daudziem terora upuriem, vardarbību arī pret
mazgadīgiem. Pirms divām dienām es redzēju, kā kāds auto uz gājēju pārejas
pašā Rīgas centrā pie Laimas pulksteņa notrieca jaunu meiteni. Labi, ka
nebija nekādu briesmīgu traumu, bet tur pat arī šī meitene sēdēja šokā
un sāpēs viena pati ceļa malā. Izsauktā policija turējās pa gabalu no
cietējas. Tā varētu turpināt bez sava gala. Šis laikmets pats ziņo par
sevi un gādā spriedumus. Tā apraksta pati sevi savās apraidēs un avīzēs
ar bezcerīgiem, depresiju uzdzenošiem komentāriem, kuros nav nedz
mierinājuma, nedz cerības kādreiz pārvarēt apkārt valdošo postu. Tur, kur
nav ticības, tur arī nav nedz mierinājuma, nedz cerības, nedz
mīlestības... Tikmēr mūsu šīs dienas pasludinājuma
vēsts ir: mēs neesam no šīs pasaules depresijas nomāktās pasaules tāpat
kā mūsu Kungs un Glābējs Jēzus Kristus. Mēs esam vienībā ar Viņu un
pasaule mūs tādēļ arī ienīst. Šajā naida vidū mums nākas dzīvot. Protams,
Dievs mūs nav atstājis bāreņus, Viņš mūs aizstāv un pasargā ik brīdi no
pasaules ļaunuma. Arī ar savu brīnišķīgo un mīlestības pilno pamudinājumu:
es lieku jums pie sirds, mīļie
brāļi un māsas. Tā Pāvils sludina Dieva vārdu, tā viņš vēršas pie
kristiešiem. Nevis sevi nostādot pāri, bet līdzās draudzei. Nevis ar
pavēli un bausli, jo no tā kristieši ir atbrīvoti. Tas, kurš nelabprātīgi
paklausa Dieva gribai un ir jāspiež ar likumiem vai draudiem, īstenībā
nemaz nav kristietis. Pāvils atgādina par Dieva žēlsirdību,
cik lielā mērā mēs to esam saņēmuši. To var saņemt tikai tie, kam ir liela
nepieciešamība pēc tās, kas paši ir bijuši nožēlojamā stāvoklī. Mēs reiz
bijām miruši savos pārkāpumos, pakļauti šīs pasaules valdniekam, Dieva
ļaunajam pretiniekam, paši piepildīti ar pretestību Dieva vārdam,
dzīvodami aplamu dzīvi vergojot savām iegribām, savām kaislībām, sava
paša egoismam iedomīgā es
diktatūrai. Un tādējādi kopā ar visiem pārējiem būdami Dieva dusmības
bērni. Pat ja mēs savā iepriekšējā dzīvē, pirms nācām pie ticības, neesam
to tā izjutuši, tā tas patiešām ir bijis, jo tā to apliecina Dieva vārds.
Bet Dievs, bagāts būdams žēlastībā, savā lielajā mīlestībā, ar ko Viņš ir
mīlējis arī mūs, kas savos pārkāpumos bijām miruši, ir darījis dzīvus līdz
ar Kristu: žēlastībā jūs esat izglābti! Kā lai neatsaucas uz tik brīnišķīgām
lietām, kas ar mums ir notikušas! Mēs esam pārvērsti iekšēji, tātad šīm
pārvērtībām mūsos ir jāatrod izpausme arī ārējā dzīvē. Kādai tai jābūt? Mums šķiet
tīri garīgai, ja jau esam garīgi atdzimuši. Taču apustulis ļoti negaidīti
saka: nododiet savu miesu jeb
savu ķermeni kā dzīvu upuri Dievam. Ko tas nozīmētu, vai mēs, kas Garā
esam sākuši, lai turpinām miesā? Šie vārdi patiešām mulsina. Taču te ir
ļoti būtiski saprast šoreiz tiešām uzsvars ir uz mūsu miesīgo dzīvi uz
savdabīgu kristīgu ķermeņa kultūru. Mūsu miesa jeb ķermenis nav kaut kāds
rumpis, ar kuru var vārtīties pa katru peļķi, jo tas šā vai tā beigās tiks
nosviests. Tā nav kristīga izpratne, tā māca atsevišķas filozofu skolas:
dari ar savu miesu, ko gribi tā tik un tā ir lemta iznīcībai, ja tikai
gars tiek turēts šķīsts. Kristietībā miesa un gars nav gluži nošķiramas
lietas. Tas ir Svētā Gara templis. Turklāt grieķu vārds sōma, ar ko tiek apzīmēta miesa,
faktiski arī nozīmē visu cilvēku kopā, visu personu. Mūsu ķermenis ir mūsu
pavadonis šajā pasaulē. Mēs neko nedarām ārpus tā. Mūsu ķermenis mums
allaž ir līdzi. Tad, kad Pāvils aicina: nododiet savu
miesu, ir domāts nodot visu sevi Dievam, īpaši visas mūsu darbības
pasaulē, kad esam iesaistīti šī laikmeta pasākumos. Ik uz soļa piederēt
savam Kungam. Jā, šajā ļaunajā, naidīgajā, bezdievīgajā un grēkpilnajā
pasaulē mūsu soļiem, visai mūsu gaitai ir jābūt Dieva bērnu soļiem un
gaitai. Dieva bērnu ceļš ir radikāli atšķirīgs no pasaules bērnu ceļa.
Mūsu darbībām ir jābūt allaž atzīmētām ar šo izcilību, ar mūsu īpašo
identitāti, ar mūsu Dieva valstības pilsoņu apliecību. Mums ir iemesls
satraukties par savu miesu, jo tā ir visciešākajā kontaktā ar šo pasauli,
ar mūsdienu laikmetu un tā destruktīvajām vērtībām. Mūsu gars ir labprātīgs, bet miesa
vāja. Iekšēji mēs priecājamies par Dieva svēto gribu, bet savos locekļos
es nomanu, ka tie arvien ir pakļauti citiem likumiem. Mūsu miesai ir
jāpiedzīvo kārdinājumi gan pašai no savām iekārēm, gan arī vilinājumos no
āra. Mūsu miesa ir kā bīstama grēka maģistrāle. Cauri ausīm Dieva
pretinieks ik brīdi grib pludināt mūsos savus melus un apsūdzības. Caur
acīm ievilināt savos tīklos un tur pazudināt. Padomāsim, kādas bezdievju
himnas atskan ik brīdi radio un kāda ir to bilžu jeb tēlu valoda, kurā
runā mūsdienu plašas saziņas līdzekļi, sākot jau ar animācijas filmiņām
bērniem un pusaudžu žurnāliem un beidzot ar turpat vai katru filmu
papildinošo seksu. Veselas pazudinošu cunami viļņu straumes
gāžas mūsos iekšā pa šo maģistrāli, kas ir mūsu miesa. Ja kāds domā, ka ir
garīgi tik stiprs, ka viņa miesai nekas no tā nebūs, ja ļaus tai drusku
palustēties apšaubāmās lustēs tas smagi jo smagi
pieviļas. Ko lai mēs darām, kā lai tam
pretojamies? Vai tas vispār ir mūsu spēkos? Es nožēlojamais cilvēks, kas mani
izraus no šīs grēkam nolemtās miesas tā iesaucas Pāvils pats, kad ir
labi pārdomājis, kāda ir šī mūsu
miesas maģistrāle, pa kuru ne tikai varenā straumē ieplūst kārības un
grēks, bet arī, ka miesa īstenībā tvīkst pēc šīm visām lietām. Cilvēks ar
savu miesu uz šādas maģistrāles
ir grēka gūsteknis, bet grēka alga ir nāve. Lūk, šo maģistrāli Pāvils aicina
aizslēgt visām bezdievīgās pasaules straumēm un atvērt tās pilnībā Dievam.
Nenododiet savus locekļus par
netaisnības ieročiem grēkam, bet nododiet sevi pašus Dievam, kas no
mirušiem ir tapuši dzīvi. Lūk, ko nozīmē nodot sevi, savu miesu par
upuri. Tas ir: nonāvēt grēcīgās
miesas iekāres: mēs visi, kas Kristū esam tikuši kristīti, esam
iegremdēti Viņa nāvē; mūsu vecais cilvēks ir ticis līdzi krustā sists, lai
tiktu iznīcināta grēkam pakļautā miesa. Tā nu Pāvils aicina: nodot sevi pašu par dzīvu upuri.
Bet kā gan upuris var būt dzīvs? Tas viss izklausās samērā dīvaini. Ja
dzīvnieks tiek upurēts, tas ir pagalam, viņa asinis ir izlietas. Vai šis
Pāvila aicinājums neizklausās drusku pēc pašnāvības? Ja vēsts par Kristus
krustu mums nebūtu zināma, tad tas tik tiešām tā būtu. Bet līdz ar Kristu
krustā esmu sists es. Tagad nedzīvoju vairs es, bet Kristus dzīvo manī.
Kamēr es tagad dzīvoju miesā, es dzīvoju ticībā uz Dieva Dēlu. Tie, kas
pieder Kristum, ir savu miesu situši krustā līdz ar kaislībām un
iekārošanām. Mums ar savu dzīvi nav jādublē Kristus
upuris. Viņš ir pilnīgais un pēdējais Dieva upurjērs dzīvais upuris jeb
tas, kas ir ticis nokauts un atkal ir tapis dzīvs. Pēc Viņa upura jeb
krusta nāves par mūsu grēkiem citi upuri vairs nav vajadzīgi. Mēs saņemam
Viņa miesu un asinis, kas par mums ir izlietas. Šajā sakramentālajā kopībā mūsos ir
Viņa nāve un augšāmcelšanās. Ja mēs paši sevi varētu izraut no šīs nāvei
nolemtās miesas, vai tad Kristus upuris mums vispār būtu bijis vajadzīgs?
Taču mēs to nespējam, un mūsu pašu upuris Dievam arī nebūtu nekas vairāk
kā pašnāvība. Tomēr miesas kārību nonāvēšana mūsos ir
nepieciešama mums ir jābūt Dieva priekšā par dzīviem upuriem tātad
paradoksālā veidā, nonāvētiem un dzīviem. Un tādi mēs esam mūsu kopībā ar
Kristu Viņa dzīvais upuris ir
mūsu pielīdzinātā taisnība. Tā nu apustuļa Pāvila izmisuma pilnais
jautājums kas izraus mani no grēkam nolemtās miesas? ir atbildēts. Tā
ir Kristus nāve mūsu vietā un Viņa Augšāmcelšanās, kurā mums ir līdzdaļa.
Un tā mēs, kaut arī vēl miesā un pūlēs savaldīt tās tieksmes, esam izrauti
no tās. Tādēļ mēs esam kļuvuši vienlaikus svēti un Dievam patīkami. Vai
mēs vēlētos vēl vilcināties paklausīt Dievam ar savu visu savu dzīvi un
gribētu turpināt kā cūkas vārtīties pasaules
mēslos? Tad nu tiem, kas ir Kristū Jēzū, vairs nav nekādas
pazudināšanas. Jo dzīvības Gara bauslība Kristū Jēzū tevi ir atsvabinājusi
no grēka un nāves bauslības. Jo, ko bauslība nespēja, nevarīga būdama mūsu
miesas dēļ, to ir darījis Dievs: sūtīdams Savu paša Dēlu grēcīgās miesas
veidā un grēka dēļ, Viņš grēku, kas bija miesā, pazudinājis uz nāvi, lai
bauslības taisnība tiktu piepildīta mūsos, kas nedzīvojam vairs miesai,
bet Garam. Āmen.
Lasi citus sprediķus! |