|
Dodies tālāk! Bībeles stunda: 1.Kor.4:14-17 Lutera lūgšanas Lūdz kopā ar Luteru! |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Septuagesima, 2005 KLB-KMD Tukums Kristīgā dūru kauja
1.Kor.9:24 - 10:5 24 Vai nezināt, ka skrējēji stadionā gan visi skrien, bet tikai viens dabū goda algu. Skrieniet tā, ka jūs to dabūjat. 25 Kas piedalās sacīkstēs, tas ir atturīgs visā, viņi tāpēc, lai dabūtu iznīcīgu vainagu, bet mēs neiznīcīgu. 26 Tātad es skrienu ne kā uz ko nezināmu, es cīnos ne kā gaisu sizdams. 27 Bet es norūdu un kalpinu savu miesu, lai, citiem sludinādams, pats nekļūstu atmetams.
1 Brāļi, es gribu jums atgādināt, ka mūsu tēvi ir visi bijuši apakš padebeša un visi gājuši caur jūru, 2 un visi padebesī un jūrā uz Mozu kristīti, 3 un visi baudījuši to pašu garīgo barību, 4 un visi dzēruši to pašu garīgo dzērienu, jo tie dzēra no garīgās klints, kas tiem gāja līdzi, bet šī klints bija Kristus. 5 Bet uz lielāko daļu no viņiem Dievam nebija labs prāts, tie ir izdeldēti tuksnesī.
Cilvēku dzīve līdzinās stadionam, kurā notiek skriešanas
sacensības. Gudrais Sālamans uzlūkoja pasauli, kālab cilvēki tajā tā
plēšas un raujas? Es novēroju nopietnāk arī darbu un veikumu visās dzīves
nozarēs: te ļaudis vienkārši skaudībā nežēlīgi sacentās cits ar citu. Arī
tas viss ir bezjēdzība un tukša vēja ķeršana. (Sal.māc. 4, 4) Kas liek viņiem dzīvot tik saspringti? Tā ir apziņa par balvu,
kura ir jānopelna, par ienesīgu vietu, kas ir jāizcīna, par īpašumiem,
kuri ir jāapgūst. Gribētāju ir daudz, bet ienesīgo vietiņu dabūs tikai
retie. Kļūt par kompānijas prezidentu grib daudzi, bet galā ir tikai
viens, kas to dabū. Un cik ir pavisam ir deputātu, ministru, finansu
direktoru, ārvalstu vēstnieku un miljonāru? Tiem ir lielas privilēģijas,
bet tie ir pavisam nedaudzi. Tikai 5% no visas zemes iedzīvotājiem ir
priviliģēti dzīvot privātmājas. Tādēļ, kas vēlas veiksmīgu karjeru
sasniegumus un panākumus, tam jārēķinās ar nežēlīgu režīmu. Karjeras pasaule ir nežēlīgi iekārtota: lai tajā kaut ko
sasniegtu, ir nepieciešams veltīt šim mērķim visu sevi: atteikties no
daudz kā, kas sagādā baudu un lutina miesu. Agri jāceļas un vēlu jāiet
gulēt. Nepagurstot dienu no dienas jāizkopj savas spējas. Ar lielu askēzi
jāseko savam uzturam, izskatam un apģērbam katrā sīkumā. Turklāt nedrīkst
atļauties draudzīgas attiecības ar saviem kolēģiem, jo visu laiku ir
jāpatur prātā tie ir tavi sāncenši. Viņi izmantos katru tavu vaļsirdību,
katru vājuma brīdi savā labā un pret tevi. Tādēļ tev pašam ir jābūt
gatavam jebkuru brīdi uzbrukt savam tuvākam: cilvēks ir cilvēkam vilks, un ir
jāapzinās, ka ikviens ir gatavs ar nežēlīgām intrigām dabūt pie malas
otru. Tādēļ, ja negribi vienā brīdī tikt izslēgts, tev pašam nerimtīgi
ir jāpin intrigas, un ja tu būsi ģeniālāks intrigants par citiem, tu
iegūsi kāroto balvu. Vai arī ticīgie skrien līdzi šajā sacensībā? Apustulis noliek
ticīgos uz viena skrejceļa ar pasaules karjeristiem? Tā varētu likties, jo
Pāvils saka: skrieniet tā, lai jūs dabūtu kāroto balvu. Taču tas būtu
liels pārpratums un aplama izpratne par kristīgo dzīvi. Pāvils īstenībā
izmanto šo piemēru tikai kā salīdzinājumu: ļoti daudzi skrien, bet tikai
viens dabū kāroto balvu. Tātad arī daudzi kristieši skrien stadionā savā kristīgajā stadionā. Visi mēs
piedalāmies savdabīgās kristīgajās sacensībās. Visi domājam, ka būsim
uzvarētāju starpā. Bet ir tikai viens, kas dabūs kāroto balvu uzvarētāja
lauru vainagu. Kā mums būs
izturēties šajā skrējienā? Un kuri būs tie daži, kas dabūs
balvu? Pāvils atkal norāda uz atlētiem ar kādu atdevi viņi gatavojas
sacensībām! Nesen pagājušās Atēnu olimpiādes vislielākais čempions bija
kāds amerikāņu peldētājs, kas ieguva pavisam kopā septiņas godalgas,
četras no tām zelta. Viņš raksturoja savu dienas režīmu pēdējo trīs gadu
laikā sekojoši: ēst, gulēt un peldēt, tad atkal peldēt. Nekā cita viņa
dzīvē nav bijis. Lai to izturētu, ir nepieciešama fantastiska paškontrole.
Tā paiet visu šo čempionu dzīve sasprindzinājumā līdz pat agonijai. Ne velti grieķu vārds
agōnos nozīmē sacensību. Atlēti pasaulē cīnās, lai iegūtu iznīcīgu
godalgu, bet mēs neiznīcīgu, paša Dieva apsolītu. Tā ir mūsu dvēseļu
pestīšana, augšāmcelšanās no nāves mūžīgai dzīvei kopā ar
Dievu. Tieši tā Pāvils arī kādā citā vietā raksturo ticīgā dzīvi kā
piedalīšanos šādā sacensībā (agōnus): Bet tu, Dieva cilvēks, bēdz no šīm
lietām: dzenies pēc taisnības, dievbijības, ticības, mīlestības,
pacietības, lēnprātības, cīnies labo cīņu ticības dēļ, satver
mūžīgo dzīvību, uz ko tu esi aicināts, pats apliecinādams labo liecību
daudzu liecinieku priekšā. Jūs teiksit, ticība jau nav cīņa, tā ir Dieva dāvana, tajā ir mūsu
drošība un patvērums. Jā, tā tas patiešām ir tā jūs esat evaņģēlijā
mācīti. Ticībā mums jau ir galvā šis uzvarētāja kronis. Tas, par ko ir
jācīnās lai mēs to nepazaudējam, lai mēs noturam savu ticību. Esi
uzticīgs līdz nāvei un es tev došu uzvaras kroni. Ar to esam atbildējuši arī uz otro jautājumu: kas dabūs uzvarētāja
balvu? Tie, kas pastāvēs savā ticībā līdz galam, tie, kas paliks uzticīgi
līdz nāvei. Tas nebūs viegls uzdevums velna uzbrukumi būs vērsti tieši
uz to, lai atņemtu jums šo Dieva dāvanu ticību. Velns kārdinās un
izmantos katru tavu vājību. Reizēm pat līdz asinīm būs jāturas pret grēka
vilinājumiem. Mūsu tekstā mēs redzam, ka apustulis Pāvils nav pārliecināts, vai
pats ir glābto vidū viņš labi apzinās, ka sludināt ticību un evaņģēliju
citiem vēl nenozīmē pašam tādēļ automātiski būt ieguvušam dvēseļu
pestīšanu (kvalificējušamies): Nevis, ka es jau to būtu saņēmis, vai jau
būtu pilnīgs, bet es dzenos, lai to satvertu, kā mani ir satvēris Kristus.
Ja apustulis nevar pateikt, ka ir pilnīgi pārliecināts, ka viņa pūles nav
veltīgas, cik daudz reiz vairāk mēs. Tikai dzīvojiet tā, kā tas ir Kristus evaņģēlija cienīgi, lai,
vai nu nākdams un jūs redzēdams, vai prom būdams, par jums dzirdētu, ka
jūs stāvat vienā Garā, vienprātīgi kopā cīnīdamies par evaņģēlija ticību,
nekādā lietā nebīdamies no pretinieku draudiem. Tā ir viņu pazušanas, bet
mūsu pestīšanas zīme, un tas ir no Dieva; jo jums dota žēlastība ne vien
uz Kristu ticēt, bet arī par Viņu ciest, jums, kam tā pati cīņa, kādu jūs
pie manis redzējāt un par kādu tagad dzirdat (Filipiešiem 1,
27-30). Par šīs cīnīšanās asumu pestīšanas dēļ Pāvils lieto vēl vienu
salīdzinājumu no atlētu pasaules. Tātad es skrienu ne kā uz ko nezināmu,
es boksējos ne kā gaisu
sizdams. Te Pāvils salīdzina kristieša dzīvi ar dūru kauju, citiem
vārdiem ar boksu. Kristietis apzinās gan to mērķi neiznīcīgo un paša
Dieva apsolīto godalgu, bet arī pretinieka spēku. Lai cik spēcīgi bokseris
sistu, ja viņš nevar trāpīt, tad viņš, vicinādams dūres tikai pa gaisu,
pakāpeniski zaudē spēkus. Uz to tikai gaida izveicīgais pretinieks, lai
vienā brīdī dotu nogurdinātajam bokserim izšķirošo nokautējušo
triecienu. Kristīgā boksera jeb
kristieša uzdevums cīņā par savu ticību tātad ir trāpīt. Veikli
izvairīties no uzbrukumiem un pašam sist precīzi, izšķirīgi, lai varētu
nokautēt savu pretinieku. Kas tad ir šis pretinieks? Daži domā tas ir ļaunais velns.
Harizmātu dievkalpojumā kādreiz pat ir tāda sadaļa, kas viņiem ir
grēksūdzēs vietā: sadošana
velnam. Tas ir aplami. Boksējoties pret velnu mēs noteikti zaudētu,
viņš ir pārāk stiprs priekš mums. Tas būtu tā, ja kādu no mums ieliktu
ringā pret Taisonu vai K1 pasaules čempionu. Velnu ringā spēja uzvarēt
tikai viens Kristus. [Un turklāt ar ļoti gudru cīņu: Viņš nokautēja
velnu pie krusta ar savām asinīm un nāvi, ļaudams uz vienu brīdi triumfēt
velnam it kā tūlīt, tūlīt Dieva Dēls būs uzvarēts. Bet pašā izšķirošajā
brīdī ļaunais pretinieks saņēma nokautējošo triecienu.] Mūsu pretinieks esam mēs paši mūsu grēcīgā, vecā daba. Pāvils
saka: es kalpinu savu miesu
tas drīzāk nozīmē: es uztaisu tai zilu aci. Es nemitīgi kā bokseris
neļauju izvērsties savam pretiniekam savam miesas prātam. Es situ tam pa
aci, nokausēju to ar precīziem sitieniem un neļauju tam izvērsties.
Nokautēt pilnībā savu miesas prātu mums tomēr neizdosies. Kamēr mēs būsim
miesā, šī cīņa neizbeigsies. Bet tas, ko mēs varam precīzi boksēt,
nokausēt to, lai mūsu miesas prāts pats netiktu pie
prettrieciena. Kas tad beigās sanāk ar to mūsu kristīgo skrējienu stadionā? Vai
mēs varam iegūt ilgoto godalgu? Nebūsim tik aplami godkāri un nedomāsim,
ka spēsim to izcīnīt ar savām pūlēm. Lai kā mēs pūlētos spodrināt savu
reliģisko dzīvi tikai viens galā dabū šo uzvarētāja lauru vainagu. Kāds cits to ir ieguvis mūsu
vietā. Viņa lauru vaiņags uzvarētāja kronis pieder mums, tas mums
jau ir jau galvā ticībā Dieva
bezgalīgajai žēlastībai, kurš bija nolēmis dāvāt mums šo Kristus iegūto
uzvarētāja kroni par brīvu kā dāvanu. Lūk, lai saglabātu ticību šai
pilnīgi neticamajai dāvināšanai, mums tomēr vēl ir krietni vien jāpacīnās
ringā ar stipro pretinieku pašiem ar savu grēka dabu. Tāpēc sit visu
laiku precīzi! Āmen.
Lasi citus sprediķus! |