|
Dodies tālāk! Bībeles stunda: 1.Kor.4:14-17 Lutera lūgšanas Lūdz kopā ar Luteru! |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Estomihi, 2005 KLB-KMD Tukums Divas dāvanas vienā komplektā
1. Kor. 13 1 Ja es runātu ar cilvēku un eņģeļu mēlēm un man nebūtu mīlestības, tad es būtu skanošs varš vai šķindošs zvārgulis. 2 Un, ja es pravietotu un ja es zinātu visus noslēpumus un atziņas dziļumus, un ja man būtu pilnīga ticība, ka varētu kalnus pārcelt, bet nebūtu mīlestības, tad es neesmu nekas. 3 Un, ja es visu savu mantu izdalītu nabagiem un nodotu savu miesu, lai mani sadedzina, bet man nebūtu mīlestības, tad tas man nelīdz nenieka. 4 Mīlestība ir lēnprātīga, mīlestība ir laipna, tā neskauž, mīlestība nelielās, tā nav uzpūtīga. 5 Tā neizturas piedauzīgi, tā nemeklē savu labumu, tā neskaistas, tā nepiemin ļaunu. 6 Tā nepriecājas par netaisnību, bet priecājas par patiesību. 7 Tā apklāj visu, tā tic visu, tā cer visu, tā panes visu. 8 Mīlestība nekad nebeidzas, pravietošana beigsies, valodas apklusīs, atziņa izbeigsies. 9 Jo nepilnīga ir mūsu atziņa un nepilnīga mūsu pravietošana. 10 Bet, kad nāks pilnība, tad beigsies, kas bija nepilnīgs. 11 Kad biju bērns, es runāju kā bērns, man bija bērna tieksmes un bērna prāts, bet, kad kļuvu vīrs, tad atmetu bērna dabu. 12 Mēs tagad visu redzam mīklaini, kā spogulī, bet tad vaigu vaigā; tagad es atzīstu tik pa daļai, bet tad atzīšu pilnīgi, kā es pats esmu atzīts. 13 Tā nu paliek ticība, cerība, mīlestība, šās trīs; bet lielākā no tām ir mīlestība. Mūsu vēstules lasījumā nolasīto tekstu mēdz dēvēt par himnu kristīgajai mīlestībai. Mīlestībai veltītu himnu netrūkst par to daudz ko ir teikuši un vēl joprojām saka pasaules trubadūri: dzejnieki, mīlētāji un arī reklāmas speciālisti. Visi viņi ir pūlējušies pateikt kaut ko patiesu par mīlestību un tās vērtību: citi tēlodami savu jūtu vētras, augstumus un dziļumus, citi mīlestībā uzsverot tikai erotisko baudu, citi redzēdami tajā labi pārdodamu preci. Tas viss ir bezcerīgi garām patiesai mīlestībai, par kuru runā Bībele, īpaši Jaunā Derība. Šie mīlestības trubadūri allaž ir vilkuši uz otru pusi uz sevi, uz savu ego. Bet patiesā mīlestība tajā pusē nedzīvo. Meklēdams mīlestībā savu ego, tu patiesībā ej pretējā virzienā. Patiesā mīlestība nesāk ar sevi un tā negrib sasniegt sevi. Tā ir atšķirīga no visām citām, tā ir unikāla, jo tā ir Dieva mīlestība. Un Dievā viss ir citādāks nekā šeit Viņā viss ir patiess. Un šī mīlestība ir arī kristieša dzīves visbūtiskākā pazīme. Tā nepieder kristietim kā viņa cilvēciskā rakstura īpašība. Nē, tā ir citādas dabas. Tomēr kristietis nevis to vēro pa gabalu, bet dzīvo tajā kā savā jaunajā, no Dieva saņemtajā dzīvē. Viss izzudīs arī ticība un cerība, bet mīlestība pieaugs, tās kļūs aizvien vairāk, līdz tā sasniegs pilnību, Dieva bērnam sasniedzot savas ticības gala mērķi: mūžīgo svētlaimi. Dievs ir pilnīgi citādāks kā šī pasaule un arī patiesā mīlestība ir pilnīgi citādāka kā tā, ko apraksta psiholoģiskajos romānos, patērē supermārketos un izseko TV seriālos. Lielie pagānu domātāji un vārdu meistari ir attēlojuši mīlētājus kuri savas mīlestības objektu mīl kaislīgi, aizrautīgi, neprātīgi... tāpēc, ka saskata šajā mīlestības objektā lielu vērtību. Meistarīgi viņi ir aprakstījuši mīļotās skaistumu, cildenumu, gudrību. Dzimtenes mīlestībā savas dzimtenes diženumu, un tās sasniegumus vai arī plašās āres, auglīgo zemi, patīkamo klimatu. Mīlestība, kā visiem zināms, ir sirdslieta. Aizrautīgi cilvēki pasaules apceļotāji, kolekcionāri un sportisti ir kā iemīlējušies, un daudzi viņus uzlūko ar apbrīnu. Viņi apraksta savus hobijus ar daudziem krāšņiem vārdiem tā, ka visi citi arī saprot, cik liela ir viņu sirdslietas vērtība. Tas, ko šie aizrautīgie mīlētāji mīl, tiešām ir kaut kas izcils un tādēļ ļaudis nereti pat apskauž viņus.
Dievs arī ir mīlētājs. Viņš ļoti kaismīgi ir mīlējis šo pasauli: jo tik ļoti Dievs pasauli mīlējis, ka Viņš par tās glābšanu ir nodevis nāvē savu vienpiedzimušo Dēlu. Tomēr Viņa mīlestība uz pasauli ir citāda Viņš to nemīl, kā parasti mēdz mīlēt, augsti vērtējot mīlamo. Ko vērtīgu būtu atradis šajā cilvēku pasaulē Dievs? Viņš ir svēts, bet pasaule ir grēka pilna, ļauna un pretojas Viņa prātam, zaimo Viņu. Bet grēku Dievs ir nolādējis uz nāvi, nekas grēcīgs un netīrs nenāks Viņa priekšā. Tomēr grēkā slīgstošo cilvēku pasauli Viņš mīl dievišķā mīlestībā un atdod par to sev visdārgāko savu Dēlu, kas uzņem uz sevi visu pasaules grēku un mirst pie krusta grēcinieku vietā, viņu glābšanai. Lūk, tāda ir kristīgā mīlestība! Tā ir patiesā un augstākā mīlestība un tā ir diametrāli pretēja visiem citiem mīlestības veidiem, tās trubadūriem un skaistu vārdu bārstītājiem. Tā ir vērsta nevis uz sevi, savu jūtu apjūsmošanu vai baudu iegūšanu, bet gan uz citiem; tās objektā nav nekā izcila, vērtīga ievērojama, bet gan taisni pretēji grēcīgā cilvēka pasaule ir naida pilna pret Dievu. Taču Viņš to mīl un atdod pats savu Dēlu, lai to glābtu. Kristietis kopā ar ticību saņem kā
dāvanu arī šo dievišķo mīlestību. Šīs abas dāvanas tiek saņemtas vienā
komplektā: mīlestība, tāpat kā ticība, ir no Dieva. Ticība daudz neprasa
un netaujā par mīlestību kāpēc tā ir un ko tā dod, bet gan tā jau dara
mīlestības darbus. Pāvils mūsu tekstā apraksta šādu mīlestību:
Mīlestība ir lēnprātīga,
mīlestība ir laipna, tā neskauž, mīlestība nelielās, tā nav uzpūtīga. Tā
neizturas piedauzīgi, tā nemeklē savu labumu, tā neskaistas, tā nepiemin
ļaunu. Tā nepriecājas par netaisnību, bet priecājas par patiesību. Tā
apklāj visu, tā tic visu, tā cer visu, tā panes visu. Padomāsim, cik lēnprātīgi mēs
mēdzam būt, kad sastopam cilvēkus, kas pret mums ir naidīgi? Bet Kristus
mūs ir aicinājis mīlēt ne tikai savus tuvākos, bet arī savus ienaidniekus.
Gribat pamēģiniet un jūs redzēsit, kas no tā sanāks! Vai nu čiks, vai
liekulība. Jo mīlestība ir bauslības piepildījums, un ir tikai viens, kas
to varējis piepildīt mūsu vietā Kristus Jēzus. Ir tikai viens virs
zemes, kam sanāca mīlēt tā, kā Dievam tas ir pa prātam. Viņa vārda priekšā
nolokas mūsu ceļi. Viņš viens bija laipns arī pret tiem, kas viņu sita
krustā, nemeklēja savu, bet citu labumu, panesa visu.
Nevis, ka mēs esam Dievu mīlējuši,
bet viņš ir mīlējis mūs. Dievu neviens nekad nav redzējis; ja mēs mīlam
cits citu, tad Dievs mājo mūsos, un Viņa mīlestība mūsu vidū ir tapusi
pilnīga. No tā mēs atzīstam, ka Viņš mums ir no sava Gara devis un šajā
Garā mēs apliecinām, ka mums ir nepieciešams Kristus, Dieva Dēls un Viņa
dāvātā grēku piedošana. Dieva pusē ir mīlestība, cilvēka pusē nemīlestība. Jautājums ir tikai, kurā pusē esam mēs? Savu ticību un savu mīlestību Viņam apliecinām arī mēs. Tātad mēs esam Dieva mīlestības, nevis nemīlestības (jeb paši savā) pusē. Ja esam Dieva pusē, tad esam Viņa līdzībā, tātad Viņa mīlestībā. Dievs ir mīlestība to pieredz ikviens grēcinieks, kas saņem grēku piedošanu. Saņēmis šo vārdu par piedošanu, cilvēks pirmo reizi apzinās, ka viņam ir cerība Dieva priekšā. Viņš apzinās, ka ne ar ko nav atšķirīgs no tās tur grēku pagales prostitūtas, muitnieka vai dienaszagļa. Tādā cilvēkā ir iemājojusi pavisam cita atziņa: viņš pārstāj augstprātīgi attaisnot pats sevi, jo viņš ticībā zina, ka Dievs ir šeit, kas viņu taisno Jēzū Kristū. Viņš neskatās farizeja nosodījumā uz citiem, bet apzinās, ka pats ne ar ko nav labāks par šiem, kurus Dievs, tāpat kā viņu, ir mīlējis, kuriem, tāpat kā viņam, ir pieejama Dieva piedošana un viņš pirmo reizi patiesi sāk mīlēt šo cilvēku, no kura vēl nesen pretīgumā būtu novērsies. Savā prātā, bet ne tajā, kuru tagad viņš saņēmis no Dieva: ticībā un mīlestībā, viņš pieņem arī citus. Tā ir kristīgā mīlestība. Bez tās viss ir tukšs un pa velti. Pat visizcilākās garīgas lietas, pat vislielākie ticībā paveiktie brīnumi tas viss ir velti, ja trūkst šīs kristīgās mīlestības. Ievērosim: kristiešu mīlestība nedižojas ar skaistiem vārdiem. Tā vienkārši izpaužas. Es gribu teikt, ka tā ļoti spilgti izpaužas stāvēšanā Dieva jeb evaņģēlija patiesības pusē. Ja kāds saka, ka viņam nav svarīga mācības patiesība, bet tikai mīlestība, tad tā nav Jaunās Derības mīlestība. Tā ir iemīlēšanās savā lielajā mīlestībā, nevis būšana Dieva pusē jeb mīlestībā. Cik bieži nākas redzēt lielībniekus ar savu lielo ticību un ar savu mīlestību arī kristiešu starpā! Par to var teikt vienu: tā nav patiesība! Neviens nevar redzēt nedz otra, nedz arī savu ticību. Tāpat kā savu svētumu. To redz tikai Dievs. Vienīgais, ko cilvēks Dieva spēkā var atklāt pie sevis, ir tas, ka viņam pietrūkst patiesas ticības, arī patiesas kristīgās mīlestības. Viņš to nevar piepildīt tāpat kā bauslību. Šāda atziņa ir patiesa, un, kad cilvēks tajā ir satriekts, viņš meklē glābiņu. Un to viņš saklausa Kristū. Evaņģēlijā.
Jēzus ir šī pilnīgā dievišķā mīlestība, kādu apraksta Pāvils. Šī mīlestība patiesībā ir Dieva darbs pie mums. Ne ar darbiem, lai neviens nelielītos. Jo mēs esam Viņa darbs, Kristū Jēzū radīti labiem darbiem, kurus Dievs iepriekš sagatavojis, lai mēs tajos dzīvotu (Efez 2, 9.10). Kad Dievs tik brīnišķīgi ir darbojies ar mums, tikai tad kļūst iespējami mīlestības darbi kā pateicīga un priecīga atbilde. Mēs tos darām, taču tie nav mūsu, bet Dieva; tie ir tā paša darba turpinājums, ko Dievs mūsos ir uzsācis. Viņš savu darbu mūsos nepametīs, Viņš to novedīs pilnībā. Viņš nekad, nekad neatstās arī mūs savus bērnus. Tā nu ticība turpinās tālāk attiecībā pret citiem mīlestībā. Jo mēs esam Dieva pusē un nemaz nevaram savādāk. Visskaidrāk, visvienkāršāk to apliecina kristīgā sadraudzība: kad esam priecīgi kopā gan dievkalpojumā, gan ārpus tā. Mēs saņemam evaņģēliju un Kristu viens no otra. Mēs esam viens otram kristi. Tu regulāri klausies Evaņģēlija sludināšanā un pieaudz kristīgā mācībā, saņem Sakramentu, lūdz Dievu, tad tevī darbojas Svētais Gars. Mums dotā ticība izpaužas mīlestībā, un tā ir vislabākā apliecība, ka mūs vada Dieva Gars un mēs esam Dieva bērni. Āmen. Lasi citus sprediķus! |