18 Jo
vēsts par krustu ir ģeķība tiem, kas pazūd, bet mums, kas topam izglābti,
tas ir Dieva spēks. 19
Jo ir rakstīts: Es samaitāšu gudro gudrību un likšu kaunā prātnieku
prātu.- 20
Kur paliek gudrie? Kur rakstu mācītāji? Kur šīs pasaules vārdu meistari?
Vai tad Dievs nav pārvērtis pasaules gudrību ģeķībā? 21
Jo, kad pasaule ar savu gudrību Dievu Viņa gudrībā neatzina, tad Dievam
labpatika izglābt ticīgos ar ģeķīgu sludināšanu. 22
Jūdi prasa zīmes, un grieķi meklē gudrību. 23
Bet
mēs sludinām Kristu, krustā sisto, kas jūdiem apgrēcība un pagāniem
ģeķība, 24
bet tiem, kas aicināti, tiklab jūdiem, kā grieķiem, Dieva spēks un Dieva
gudrība. 25
Jo Dieva ģeķība ir gudrāka nekā cilvēki, un Dieva nespēks ir stiprāks nekā
cilvēka.
Pasaule lepojas ar savu gudrību
grieķi ir ļoti lepni par savu vēsturi un filozofiju. Īpaši šī lepnība
izpaudās tikko kā aizvadītajā Atēnu olimpisko spēļu atklāšanas ceremonijā.
Viņi ir pārliecināti, ka viņu dievi piemēram, Eros ļauj iepazīt arī
vienīgā Dieva prātu, gādā par harmoniju un mieru, bet patiesībā tie ir
mēmi elki: saikne ar seno pagānu mitoloģiju ir uzturēta mākslīgi,
zināšanas par šiem mītiskajiem tēliem un filozofu skolām ir visai
aptuvenas, neprecīzas. Šie mēmie elki nespēja un nespēj arī tagad dot
atbildi uz cilvēka pašiem svarīgākajiem jautājumiem kas es esmu, no
kurienes es nāku un kurp ved mans ceļš dzīvē. Kas seko pēc nāves? Uz ko es
varu cerēt? Vai es varu tikt glābts? Kāds ir Dievs un ko Viņš sagaida no
manis? Šajā gudrībā vārdi grēks un vaina vispār neeksistē, toties
dominē bauda, paštīksme. Taču tā padara cilvēku par lepnu un rada viņam
maldīgu ilūziju, ka Dieva žēlastība viņam nav nepieciešama. Šādiem
cilvēkiem glābšana, pestīšana Jēzus Kristus krustā liekas muļķība. Viņi to
noraida un tieši tāpēc pazūd. Viņi nepazīst Dievu.
Pāvils Atēnās atrod pieminekli nepazīstamajam Dievam (sal.
Apd 17). To pilsētnieki esot uzcēluši pēc kādas sērgas, kas bija nokāvusi
turpat vai visus iedzīvotājus. Palīdzība ir tikusi meklēta pie visiem
dieviem un nekas nav spējis līdzēt. Tad kādam esot ienācis prātā vērsties
pie visuvarenā, bet nepazīstamā Dieva. Sērga esot mitējusies, bet
pilsētnieki esot likuši uzsliet pieminekli nepazīstamajam Dievam. Tā stāsta
leģenda.
Grieķu pilsētu iedzīvotāji bija nodevušies mēmo elku dievībām
un to kultiem, uzskatīdami, ka cilvēka uzdevums ir visādi censties, lai
tikai izdabātu dieviem, kas ir Olimpā un svin mūžīgus svētkus. Šie dievi
ir nemirstīgi un izsmej mirstīgo cilvēku lielo stāstnieku, kam patīk
atdarināt dievus, meklēt laika un mūžības simbolus un lolot ilūzijas par
nemirstību, zīmējot apļus vai DNS spirāles kā ambiciozajā Atēnu
olimpiādes atklāšanas secenārijā.
Luters lielajā katehismā skaidro, ka tas, pie
kā cilvēka sirds ir visvairāk pieķērusies un uz ko tā paļaujas un no kā
sagaida visu palīdzību izšķirošā brīdī, arī ir cilvēka dievs. Tāpēc
svarīgi ir iepazīt patiesu Dievu, iemācīties paļauties uz Viņu. Turpretim
surogāta dievi jeb elki ved cilvēku aplamā paļāvībā un beigu galā postā.
Surogātu dievi jeb elki ir ļoti izplatīti. Visvairāk izpaltītais cilvēka
dievs ir viņš pats, viņa es cilvēks kopš grēkā krišanas faktiski ir
ieguvis slieksmi likt Dieva vietā sevi. Būtībā pieķerties sev, ticēt sev
kā dievam. Grēkā krišana, kas aprakstīta Gen 3, būtībā bija pirmā baušļa
pārkāpums. Tas pavada turmpāk visus mūs pirmo cilvēku Ādama un Ievas
pēctečus: nevis dzīvot kā pēc Dieva tēla un līdzības radītai būtnei, bet
nemitīgi radot sev dievu, kas ir pēc sava tēla un līdzības.
Tā nu cilvēks savās paša pūlēs ieņemt Dieva
vietu, konkurēt ar dievību, rada kaut kādus mītiskus simbolus un sāk tos
pielūgt, dievināt, bet šajos simbolos ne jau Dieva Radītāja visuvarenību,
bet pats sava prāta spēku. Olimpa iemītnieki gan labi zina, ka cilvēka
fantāzijām par savu līdzību dieviem lemts pārtrūkt. Cilvēka ilūzija par
savu konkurēt spēju ar
dieviem radot simbolus, vai ilūzija par šiem riņķiem un spirālēm, par
savas laicīgās esības tuvināšanu mūžībai, ir smieklīga šo dievu acīs. Bet
to nezin cilvēks pats. Viņš ir iemīlējies savos zīmējumos, bet viņu
pielūgtie dievi ir vienaldzīgi, vēsi, patiesībā neaizsniedzami.
Izklaidēšanās dēļ viņi ļauj cilvēkam dzīvot iedomās, ka viņa spēkos ir
sasniegt mūžīgo dzīvi, bet izšķirošajā brīdī līdz ar cilvēku mirst viņa
ilūzijas par dievišķas dzīves sasniegšanu.
Grieķu gudrības garā laika un mūžības
attiecības tik tiešām var uztvert ļoti dziļdomīgi. Tajā visi notikumi nav
vērsti uz kādu nākotnes mērķi, bet gan tiek attēloti kā cikliski - uz
riņķi ejoši. Laika izpratnei te it kā piemīt tāds dubultslānis: pastāv
cilvēkiem redzamā, izprotamā laika gaita, bet līdztekus tai attīstās
noslēpumainā jeb ezotērā laika
jēga. Tā tiek pausta dažādos mītos (nostāstos) un dažādās simboliskās
formās. Tajos mēs modelējam savu dzīvi un tās laiku kā bezrūpīgi zīmētāji.
Un mēs uzcītīgi stāstam paši sev, kamēr arī izdodas iestāstīt tagad mūsu
dzīves gadi nebeigsies, tie ies kā pa riņķi un šī riņķošana tad jau arī ir
mūžība pati.
Tad Dieva gudrība, proti, tas, ka reiz pienāks
gals un pēdējā tiesa Dieva priekšā un būs vakars uz ezera, jo cilvēks
tajā nespēs pastāvēt paša spēkiem,
grieķu gudrības
(filozofijas) pārņemtos neuzrunā, jo viss kaut kā taču atgriežas atpakaļ.
Zvaigžņu stāvokļi, horoskopi un visas citas gudrās
lietas.
Pāvils parāda, ka visuvarenā un mūžīgā Dieva
padoms ir satriekt šādas iedomas un dāvāt patiesu glābiņu, patiesu laicīgā
pāreju mūžībā. Tā nenotiek pa apli, bet pa taisni, tāpēc, ka to veido un
vada visam pāri esošs Dievs Pestītājs. Šim laikam ir bijis sākums un tam
pienākas beigas. Viņš mūs negrib atstāt it kā mūžīgā riņķa dejā (kā grieķu
mītos aparkstītās dievības), bet atvest atpakaļ pie sevis. Šim nolūkam
Viņš dievišķā gudrībā ir sūtījis Dēlu, kas mirst par mūsu grēkiem, samaksā
mūsu vietā biļeti tramvajā, kas izrauj mūs cauri mūžīgajai nāvei, pretim
jaunai dzīvei mūžīgai.
Cilvēki pēc savas dabas ir tādi, ka viņi
sagaida no Dieva arvien visu ko, bet tikai ne to, ko Viņš viņiem grib dot.
Jūdi prasa brīnumainas zīmes...tā viņi uzstāja Jēzum, - tad mēs ticēsim,
ka Tu esi Mesija. Zīmju netrūka: Jēzus dziedināja, atvēra aklo acis,
piecēla mirušos, sludināja nabagiem prieka vēsti Evaņģēliju... bet ar to
jūdiem nepietika. Viņa gaidīja citas zīmes, jo viņi gaidīja citādāku
Kristu tādu, kas savu pestīšanas darbu sāks ar viņu nācijas politisko
atbrīvošanu, bet viņiem nebija vajadzīgs tāds Kristus, kas atbrīvo no
grēka varas un dāvā mieru ar Dievu. Jo viņi neuzskatīja sevi par
grēciniekiem, bet par taisniem. Tā viņi noraidīja Dieva Kristu un Dieva
darbu.
Tādu Kristu daudzi meklē arī šodien: kas
sakārtos šīs pasaules lietas un panāks visas kristietības konsolidāciju
par varenu politisku spēku, par efektīgu transkontinentālu organizāciju,
kas izbeigs karus. Viņuprāt, lūk, tieši tas ir kristietības uzdevums un
tās mācības spēks. Bet viņi nepazīst patieso Dievu un Viņa spēku tas
parādās varens nespēkā, krustā.
Tikmēr grieķu reliģiozitāte nebija tik svarīgi
brīnumi. Viņi meklēja tādu reliģiju, kas sumina viņu intelektu un liek
pacelties pašiem dažādu mistisku atziņu padebešos. Vēsts par krustā sisto
Pestītāju šādu funkciju neizpildīja, tā bija pārāk prasta, šķiet, pat
muļķīga drīzāk stāsts par kādu neveiksminieku, nevis par patiesu Dieva
Dēlu, jo tāds taču nekad nebūtu nonācis pie tik muļķīga gala... Grieķu
uzskatā reliģijai vajag spēt demonstrēt prāta augstākos apcirkņus, domāšanas augstāko pilotāžu, - tad
tāda reliģija būtu izdevusies. Tā nu grieķi apsmaidīja ideju, ka Dievs ir
kļuvis cilvēks, lai sludinātu cilvēkiem, ciestu un beigās mirtu par viņiem
pie krusta.
Korintas draudzē bija pārstāvētas abas šīs
grupas gan jūdi, gan grieķi. Viņi bija atklājuši, ka evaņģēlijs, ko viņi
kādreiz bija atgrūduši, patiesi ir Dieva spēks. Viņu dzīvē bija noticis
brīnumains pavērsiens. Tādu spēj izraisīt tikai Svētā Gara spēks, paša
Dieva spēks, kas aicina cilvēkus ieklausīties šajā vēstī un dod arī ticību
tai, ko visa pārējā pasaule vai nu noraida kā zaimošanu vai izsmej kā
muļķību.