|
Dodies tālāk!P.Gerharda dzeja: Mana sirds gavilē no prieka Sprediķis: Ļaut celt sevi plecos un nest |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
2004. gada 17. oktobrī KLB-KMD Tukums Apustuļa Pāvila pirmā vēstule draudzei Korintā
3. nodaļa, 1-4.pants
1 Ar jums, brāļi, es nevarēju runāt kā ar garīgiem, bet kā ar miesīgiem cilvēkiem, kā ar bērniem Kristū. 2 Es jums devu pienu un ne smagu barību. To jūs nevarējāt panest, arī vēl tagad nevarat. 3 Jo jūs vēl esat miesīgi. Kamēr jūsu starpā naids un ķildas, vai tad neesat miesīgi un vai nedzīvojat kā šīs pasaules cilvēki? 4 Jo, kad viens saka: es turos pie Pāvila, bet otrs: es pie Apolla, - vai tad neesat miesīgi?
Visā līdzšinējā tekstā Pāvils ir atklājis, kas
ir patiesā gudrība. Tagad viņš paskaidro, kāpēc korintieši vēl nav gatavi
to dzirdēt. Korintieši ir pārmetuši viņam, ka viņa sludināšana ir pārāk
vienkārša atšķirīga no šīs pasaules gudrajiem. Korintieši draudzē bija
fascinēti no šīs filozofijas, viņi meklēja šos sludinātājus, kāri tvēra
katru viņu teikto vārdu. Tagad viņi pieprasa no Pāvila, lai viņš tiem
savos sprediķos atklātu Dieva gudrības dzīles. Taču Pāvils saka, ka jūs to
nespējat panest, jo jūs esat vēl bērni, kas vēl nav spējīgi to visu ne
saņemt, ne aptvert, nedz arī nest. Šeit nav runa par viņu prātu jeb spēju saprast
dažādas dziļdomīgas lietas. Viņiem trūkst tā īpašā garīgā brieduma, ko dod
dzīve ticībā. Šis ieskats nāk no Svētā Gara, no Dieva un tā nav cilvēka
īpašība, kas atvasināma no viņa pieredzes, no viņa miesīgās vai pasaulīgās
sapratnes. Tā ir problēma arī mūsdienās. Kurš tad ir īsti
garīgi nobriedis, kam ir šis ticības un Svētā Gara dāvātais ieskats?
Daudzi kristieši grib ar to lepoties. Bet tieši šī lepošanās vai vēlme
pasvītrot, ka, lūk, viņam piemīt šādas īpašības, norāda uz to, ka
patiesībā miesas prāts, vecais cilvēks ir tas, kas vēl diktē noteikumus.
Dažiem ļoti patīk uzsvērt, ka viņu ticības dzīves pieredze ir ļoti ilga
salīdzinājumā ar neofītiem. Taču izrādās, ka tas neko nenozīmē: Dieva
lietās viņiem arvien vēl ir jāsaņem piens, cietu barību viņi vēl neņem
pretī, kaut arī lepojas ar lielu ticības dzīves
pieredzi. Ilgi atrodoties herētiskās jeb heterodoksās kopībās, tādas lietas notiek cilvēkus piemeklē garīgs aklums: cilvēki kļūst līdzīgi tādiem, kas visu mūžu mācās, bet nekad nenonāk pie patiesības atziņas. Piemēram, interneta portālā Virtuālā baznīca, kur diskutē kristieši ar lielu pieredzi, bieži atskan jautājums: kurš tad uzņemsies pateikt, kas ir pareizs, kas nē, kas no Dieva, kas no cilvēkiem, kas atšķirs bauslību no Evaņģēlija... Tikmēr šīs ir ticības pamatlietas, saprašana, kurā balstās visa mūsu ticība un cerība: tā ir katehisma līmeņa izpratne. Ir tādi, kam patīk uzsvērt, ka viņi ir īpaši
svaidīti, saņēmuši kaut kādas tādas dāvanas, kas nav citiem. Par to vēl
būs runa vēlāk, kad studēsim par garīgajām dāvanām. Piemēram, nonākuši
mācītāja amatā un saņēmuši ordināciju, daži iedomājas, ka tas kaut kā
automātiski dāvā viņiem ticības atziņu un īpašu spēju. Tā rodas garīga
lepnība un augstprātība, kas burtiski posta, piemēram, mūsdienu LELB, kas
seko vēsturiskās apustuliskās sukcesijas maldu mācībai. Šajā līnijā
iesvētītie mācītāji, kļūdami par bīskapiem, pēkšņi atskārš, ka viņi nemaz
nevar kļūdīties, jo, lūk, viņiem ir nodota īpaša misija. Uz citiem viņi
raugās no augšas un, ja tie runā pretī viņiem, tie tiek noraidīti kā
cilvēki bez īstā ieskata. Tomēr Svētais Gars bieži vien pienes savu
vēstījumu caur tādiem cilvēkiem, kuriem nav atbilstošā gabarīta. Daudzi
VD pravieši te ir spilgts piemērs. Beigu beigās pats Kungs Kristus netika
jūdu akceptēts, jo viņam nebija priesterisko
parametru. Pāvils uzdod jautājumu: Kamēr jūsu starpā ir
naids un ķildas, vai tad neesat miesīgi un nedzīvojat kā šīs pasaules
cilvēki? Vai tad ar šo konstatējumu Pāvils būtu Korintas draudzes
locekļus izslēdzis no draudzes, pieskaitījis pasaules bērniem
neticīgajiem? Tā varētu šķist, jo šīs pasaules cilvēku neticībai ir
iemesls viņi to nav saņēmuši. Ticība nav cilvēka nopelns, bet Dieva
dāvana to ceļ Svētais Gars, kad cilvēks nāk draudzē un pateicībā saņem
vārdu un sakramentu. Vai tad Korintieši nebūtu saņēmuši? Jā, viņi ir
saņēmuši, viņi arī tāpēc ir garīgi, nevis miesīgi, ticīgi un nevis
pasaulīgi. Viņu garīgums, tiesa gan, ir apdraudēts, tāpat kā viņu ticība.
Ja viņi turpinās tiekties vairāk pēc pasaulīgas gudrības, filozofijas
atziņām, ja viņi turpinās savā starpā būt iecietīgi pret herēzēm, tad viņi
ir briesmās: ticība, kuras saņemšanā viņiem nebija jāpieliek nekādas
pūles, nedz nopelni, kas nāca viegli un kā dāvana tikpat viegli tā var
tikt pazaudēta. Pāvils tātad uzrunā šos kristiešus Korintā kā svētos. Neskatoties uz visām viņu grūtībām, grēkiem, frakcijām utt. Viņi cīnās ar savu miesas prātu, ar pasaules gudrības spiedienu, ar velna viltību, kamēr cilvēks tic Jēzum Kristum kā savam Pestītājam un paļaujas uz Viņa nopelnu, viņš ir darīts svēts un pēc Dieva apsolījuma ir Viņa valstības iemītnieks. Cilvēks nav perfekts, viņš mēdz bieži klupt, bet ja Viņš turpina ticēt Jēzum Kristum, viņš ir glābts. Ticēt un paļauties nozīmē turēties pretī grēkam. Nav iespējams, ka kāds tic Kristum un bezkaunīgi turpina dzīvot grēkā, mierinādams sevi ar domu, ka, ja jau reiz Kristus ir izpircis mani no grēkiem, es varu brīvot grēkot man aizvien ir Dieva žēlastība. Tas ir viens no vislielākajiem kristīgās vēsts pārpratumiem. Grieķu filozofi un retorikas speciālisti gribēja atrast kristietībā šādu loģiku, lai to izsmietu un parādītu, cik absurda ir tāda reliģija. (atskats pirmās nodaļas izklāstā no 1-9. pantam) Visas viņu ķibeles ķildas, kašķi un
savstarpējais naids, protams, norāda, ka kaut kas nav kārtībā ar mācību.
Līdz ar to briesmās ir ticība. Tas, ka draudzē valda naids, nevis
vienprātība, ir brīdinājuma zīme viņiem. Atgriezies pie pirmās nodaļas
izklāsta un lasiet to, sākot ar pirmās nodaļas 10-12.
pantu: Pāvils tūlīt pat norāda, ka Kristus galvenās rūpes ir novērst šķelšanos draudzē. Lai draudze vispār varētu būt Kristus draudze, tās locekļu starpā ir jāvalda vienprātībai mācībā. Tai ir jāstāv vienā prātā un vienā sirdī jeb Konkordijā... Šo Dieva vārda nepārprotamo aicinājumu ilustrē daudzas citas vietas Bībelē, piemēram, arī kādas rindas no Pāvila vēstules Efezas draudzei: 1 Tad nu, važās slēgts sava Kunga dēļ, es
jūs mudinu: dzīvojiet tā, kā to prasa jūsu aicinājuma cieņa, 2 visā pazemībā, lēnībā un pacietībā, cits
citu panesdami mīlestībā, 3 cenzdamies uzturēt Gara vienību ar miera
saiti: 4 viena miesa, viens Gars - jo vienai
cerībai jūs savā aicinājumā esat aicināti -, 5 viens Kungs, viena ticība, viena
kristība; 6 viens visu Dievs un Tēvs, kas pār visiem,
ar visiem un iekš visiem. (Efeziešiem
4) Šis ir patiesa ekumenisma paraugs, kas skaidri parāda mācības vienprātības un ortodoksas doktrīnas nepieciešamību kristietībā... Te atkal jāmin konkrēti
piemēri. Par reālo ekumenismu virtuālajā
realitātē: Interneta riešanās kristiešu starpā zem segvārdiem. Žults un
niknums vienam pret otru. Tā ir tā patiesā realitāte, kas parādās
virtuāli. Tikmēr, konkrēti dzīves īstenībā, tiek svinēti kopēji
dievkalpojumi, turētas kopējas lūgšanas starp šiem pašiem dažādu konfesiju
pārstāvjiem, kuru domas vienam par otru uzrāda virtuālās sarunas, naids un
savstarpēji apvainojumi. |